24-03-2017 / Martijn Baten
Met wereldwijd meer dan 1,79 miljard gebruikers is Facebook voor veel bedrijven een belangrijk kanaal om (nieuwe) klanten te bereiken. Het is voor veel bedrijven en adverteerders een uitdaging om zo gericht en relevant mogelijk de juiste personen op het online sociale netwerk te bereiken. Facebook adverteerders die graag willen weten op welke manier vergelijkbare spelers in de markt adverteren of zoekende zijn naar ideeën voor nieuwe advertentiecampagnes kunnen inspiratie opdoen met de tools van Facebook. In dit artikel wordt een handige tactiek uitgelegd om inzicht te krijgen in de advertenties van andere bedrijven.
Zie waarmee concurrenten adverteren op Facebook
De tactiek om te zien waarmee concurrenten adverteren op Facebook, is gebaseerd op de pagina waar gebruikers hun eigen advertentievoorkeuren kunnen instellen. Via onderstaand stappenplan wordt uitgelegd hoe dit werkt:
Stap 1: De Facebook advertentievoorkeuren bekijken
Als gebruiker kom je op deze pagina door in het Facebook nieuwsoverzicht naar een advertentie te gaan en in de opties te kiezen voor ‘Waarom krijg ik dit te zien?’ Meestal is één van de eerste berichten in het nieuwsoverzicht een advertentie.
In het venster dat vervolgens verschijnt wordt uitgelegd waarom de advertentie wordt getoond en welke doelgroepinstellingen de adverteerder hiervoor heeft gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld een Facebook advertentie te zien krijgt van een vergelijkbare aanbieder, kan het dus relevant zijn om deze instellingen te raadplegen. Kies voor ‘Advertentievoorkeuren beheren’ om daadwerkelijk naar de pagina met advertentievoorkeuren te gaan.
Stap 2: Bekijk de Facebook advertentie categorieën
Op de pagina die verschijnt zie je welke interesses van invloed zijn op de advertenties die je in het Facebook nieuwsoverzicht ziet en hoe deze worden gerangschikt. Er zijn verschillende categorieën met advertenties om te bekijken.
Stap 3: Kies een interesse en bekijk de advertenties
Kies vervolgens een interesse, zoals bijvoorbeeld ‘Midden-en kleinbedrijf’. Het venster dat hierna verschijnt laat een aantal voorbeelden van advertenties zien. Deze zijn afkomstig van adverteerders die op dit moment personen willen bereiken met deze interesse. Hiermee krijg je direct een indruk wat vergelijkbare spelers binnen dezelfde interessegebieden adverteren.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.