30-04-2018 / Ayman van Bregt

Bedrijven en merken die LinkedIn op een gerichte manier inzetten voor marketingdoeleinden met advertentiecampagnes, kunnen hun prestaties gericht meten met behulp van de LinkedIn conversie tracking. Op deze manier is het eenvoudiger om de resultaten van campagnes te onderbouwen. Dit artikel zet tips uiteen om LinkedIn conversie tracking te gebruiken.

Tips voor het gebruiken van LinkedIn conversie tracking

LinkedIn conversie tracking is beschikbaar via de LinkedIn campagne manager voor advertenties. De tool geeft inzicht in de effecten van LinkedIn advertentiecampagnes en biedt de volgende mogelijkheden:

Meetmogelijkheden van LinkedIn conversie tracking
LinkedIn conversie tracking biedt verschillende meetmogelijkheden om conversies zoals downloads, installaties van software of mobiele apps, aankoop, registratie naast de reguliere mogelijkheden zoals bereik en kliks vast te leggen. In feite is alles na het meten van de klik op een advertentie mogelijk.

Aansluiten bij marketingdoelstellingen
De LinkedIn conversie tracking tool maakt het mogelijk om inzicht te geven in hoe een campagne aansluit bij de algemene marketingdoelstellingen. Denk hierbij aan bereik maar ook specifieke conversie zoals downloads van bijvoorbeeld whitepapers of kliks naar een landingspagina. Het is met deze inzichten eenvoudiger om een rapportage op te stellen en te delen van bijvoorbeeld leidinggevenden.

Optimaliseren en koppeling met (Google) Analytics
Veel marketingafdelingen maken gebruik van Google Analytics of een andere analytics-oplossing. Met de LinkedIn conversie tracking tool kan een koppeling worden gemaakt met (Google) Analytics om zo over verschillende kanalen heen de waarde van de campagne te meten en inzichtelijk te maken. De tool maakt het mogelijk om een lagere CPA (cost per acquisition) te realiseren met de automatische conversie-optimalisatie. Daarnaast is het mogelijk om specifiek inzicht te krijgen in de demografische opbouw van de doelgroep. Meer informatie over deze mogelijkheden is hier te vinden.

Remarketing op LinkedIn gebruikers die geïnteresseerd zijn in de aangeboden producten en diensten van jouw organisatie
Door gebruik te maken van LinkedIn conversie tracking is het mogelijk om geïnteresseerden te retargetten. Op deze manier krijgen gebruikers advertenties te zien van producten of diensten waar ze eerder al interesse in hebben getoond wat de kans op conversie kan vergroten.

Eenvoudig in gebruik
Het opzetten van LinkedIn conversie tracking is zeer eenvoudig en vraagt geen technische kennis. Het is wel noodzakelijk om een LinkedIn Insight Tag te plaatsen op de eigen website, de conversieactie aan te maken en deze te activeren in de LinkedIn campagne manager. LinkedIn biedt ondersteuning aan 6 verschillende tag managers; Adobe Launch / Dynamic Tag Management, DDX / Coremetrics, DFA Floodlight, Ensighten / TagMan, Google Tag Manager en Tealium. Meer uitleg over het gebruik van tag managers is hier te vinden.

Onderstaande afbeelding geeft meer inzicht in de mogelijkheden van LinkedIn conversie tracking:

Tips om LinkedIn Conversie Tracking te gebruiken

Marketeers en ondernemers die direct willen profiteren van de mogelijkheden van LinkedIn conversie tracking kunnen starten door in te loggen op de LinkedIn campagne manager.

Meer leren over LinkedIn en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.