14-07-2017 / Martijn Baten

Het effectief managen van social media accounts is in de meeste gevallen gekoppeld aan het plaatsen van content die aansluit op interesses van de doelgroep en in lijn met de doelstellingen van het bedrijf. Het plannen van content voor social media is handig, om zo consistent de volgers en fans van je bedrijf te kunnen voorzien van passende en relevante content via de social media accounts van je bedrijf. In dit artikel wordt uitgelegd wat de voordelen zijn van een social media contentkalender.

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Kontentino; een praktische oplossing voor het plannen en voorbereiden van berichten op social media.

Veranderingen in het social media landschap

De werking van social media platformen verandert continu, wat ook een impact heeft op het opzetten en managen van een social media account. Zo hebben berichten op social media vandaag de dag gemiddeld een lager organisch bereik dan eerder het geval was. Dat maakt het voor veel bedrijven uitdagender om de doelgroep blijvend effectief te bereiken zonder een bericht betaald te promoten.

Om berichten via organisch bereik succesvol te laten zijn, kan het raadzaam zijn om de content van het bericht zo ‘authentiek’ en visueel mogelijk te maken. Om een post nog meer op te laten vallen, kunnen ook relatief nieuwe of originele, interactieve berichtformaten ingezet worden zoals 360 graden foto’s of video’s.

Kwaliteit boven kwantiteit

Bij het opstellen van berichten is het raadzaam om te focussen op de kwaliteit van het bericht, en niet op kwantiteit of frequentie. Waar meerdere malen per week een matige post online zou kunnen worden gezet, kunnen in plaats hiervan ook drie goed voorbereide en relevante berichten per maand verschijnen.

Deze posts kunnen zorgvuldig worden gecreëerd, met meer aandacht voor duidelijkheid, consistentie en interactie, echter vergt dit vergt een goede planning. De volgende tips kunnen hierbij helpen:

Tip 1: Start met een duidelijke social media strategie
Wie wil starten met het plannen en creëren van social media content heeft een duidelijke social media strategie nodig, als basis van toekomstig succes. Hierbij is het belangrijk om ten eerste te bedenken dat de social media strategie goed moet aansluiten op de doelstellingen van het bedrijf en de interesses van de doelgroep. Door stil te staan bij de doelen waar met social media naartoe wordt gewerkt, via welke verschillende platforms de doelgroep bereikt kan worden en hoe de stijl van communiceren eruit zal zien, wordt focus gecreëerd.

Tip 2: Vind de juiste balans in content

Nadat de social media strategie is ontwikkeld, kan worden gestart met de content creatie. Het is hierbij belangrijk om een goede balans te bepalen in het type berichten. Zo kunnen berichten worden voorbereid volgens het Pareto principe, waarbij 20% van de content het bedrijf promoot en 80% bestaat uit inhoud die aansluit op de behoeftes en interesses van de doelgroep. Om deze balans goed te bewaren is het slim om een overzicht te creëren van welk type post, wanneer wordt geplaatst. Er bestaan verschillende tools die hierbij kunnen helpen.

Hiernaast is het raadzaam om ook belangrijke personen binnen de industrie te volgen, om zo op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen, eventueel kan zo nu en dan een bericht gedeeld worden om zichtbaar te worden bij deze invloedrijke personen of om met ze in contact te komen.

Tip 3: Maak gebruik van nieuwe bericht formaten

Zoals eerder aangehaald is visuele content in toenemende mate bepalend voor succes op social media. Er bestaan tal van originele, dynamische formats voor social media berichten die een social media account net wat extra’s kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan berichten in een carousel format, canvas, 360 foto’s en video’s en cinemagraphs. Door af en toe gebruik te maken van deze formaten voor content op social media kunnen verschillende doelgroepen op een effectieve manier worden bereikt.

Effectief een social media contentkalender maken met Kontentino

Om een effectieve social media contentkalender te ontwikkelen kunnen verschillende tools een oplossing bieden. Zo kan met behulp van Kontentino relatief eenvoudig worden samengewerkt tussen teams bij het opstellen van een social media contentkalender. Berichten kunnen via een kalender worden voorbereid en ingepland en teamleden kunnen deze berichten goedkeuren voor publicatie. Door de integratie van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en binnenkort Google Plus en Pinterest, kunnen de berichten direct worden klaargezet voor publicatie. Onderstaande video laat de werking van Kontentino zien. Kontentino is voor 30 dagen gratis uit te proberen via deze pagina.