01-07-2016 / Martijn Baten

Creatiever adverteren op Facebook door nieuwe functies

Facebook heeft nieuwe functies en mogelijkheden aangekondigd voor creatieve advertenties op Facebook. Facebook deed de aankondigingen vorige week tijdens Cannes Lions 2016. In dit artikel worden de nieuwe mogelijkheden toegelicht om creatiever te adverteren op Facebook.

Eenvoudiger en sneller Canvas advertenties op Facebook

Vorig jaar werden Facebook Canvas advertenties geïntroduceerd als een nieuwe, visuele manier van adverteren op mobiele apparaten. Deze zijn sinds het voorjaar te gebruiken voor alle adverteerders. In een Facebook Canvas advertentie kunnen elementen zoals foto’s, video’s, carousels, tekstvakken, knoppen en producten worden getoond als een interactieve beleving op mobiel.

Canvas wordt door Facebook nu aangevuld met nieuwe functies waardoor marketeers in samenwerking met designers een Canvas advertentie sneller kunnen lanceren. Hiermee moet het reviewen van een Canvas eenvoudiger worden. Tevens kunnen Canvas advertenties gebruikt worden in berichten op Facebook bedrijfspagina’s, ook wanneer het niet als advertentie wordt ingezet. Marketeers krijgen tenslotte ook beter inzicht in de prestaties van hun Facebook Canvas advertenties zoals het aantal klikken per onderdeel in de advertentie.

Meer over Facebook Canvas is te bekijken in de sessie die Facebook heeft gegeven tijdens de Cannes Lions 2016.

Facebook Slideshow advertenties uitgebreid

Naast Facebook Canvas advertenties kunnen bedrijven via Facebook vanuit foto’s een zogenoemde Slideshow advertentie maken. Op basis van een aantal foto’s maakt Facebook hier een diavoorstelling video van. Met deze functie kunnen adverteerders gemakkelijker een video maken om te gebruiken in eigen advertenties. Handig voor bijvoorbeeld een korte instructievideo of het demonstreren van een product.

Facebook Slideshow advertenties worden uitgebreid met de mogelijkheid om geluid en tekst toe te voegen aan een diavoorstelling, evenals de mogelijkheid om een Facebook Slideshow op mobiel te maken. Daarnaast is er een betere koppeling met Facebook bedrijfspagina’s. Facebook heeft een koppeling gemaakt waardoor snel afbeeldingen van een eigen bedrijfspagina gebruikt kunnen worden in een Slideshow advertentie. Tevens is een koppeling toegevoegd met Shutterstock zodat stockfoto’s ook verwerkt kunnen worden. Ook kleine ondernemers en organisaties kunnen hierdoor eenvoudig een Slideshow advertentie maken, bewerken en als advertentie inzetten.

Onderstaande video laat kort een voorbeeld zien van een Facebook Slideshow advertentie:

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

Meer tips & tricks voor adverteren op Facebook

De Nederlandse Social Media schrijft regelmatig over tips & tricks voor adverteren op Facebook. Eerder verscheen op deze website: