14-12-2018 / Martijn Baten

Het Instagram stories-formaat wordt in toenemende mate gezien als een belangrijke contentvorm voor social media. Voor bedrijven is het dan ook relevant om inzicht te krijgen in hoe berichten en advertenties aan dit platform kunnen worden aangepast om een boodschap op zo effectief mogelijk over te brengen. Om hen hierbij te ondersteunen hebben Buffer en Delmondo gezamenlijk 15.000 Instagram stories van 200 merken geanalyseerd om inzichten om te zetten in een aantal praktische tips. In dit artikel de belangrijkste inzichten en tips voor Instagram Stories toegelicht.

Tips voor Instagram Stories op basis van analyse

Een belangrijk aspect wat aandacht kreeg in de analyse was het aantal stories dat achter elkaar wordt geplaatst. In z’n algemeenheid blijkt het principe ‘hoe minder, hoe beter’ te gelden, met een optimaal aantal stories van zeven. Bij meer dan zeven stories die achter elkaar worden geplaatst daalt het aantal mensen dat alle stories bekijkt naar minder dan 70 procent. Opvallend is echter dat het voltooingspercentage hierna niet persé sterk verder daalt, wat maakt dat het plaatsen van meer stories achter elkaar niet direct een probleem is, mits de content relevant en interessant is.

Het optimale aantal Instagram stories

Meer bereik buiten kantoortijden

Een andere interessante bevinding is dat Instagram stories met name volledig worden bekeken tussen 04:00 en 06:00, 08:00 en 10:00, 12:00 en 14:00, en 20:00 en 22:00. Het is verklaarbaar omdat op deze momenten van de dag personen minder werken en dus tijd hebben om de Instagram stories te bekijken. Aangezien stories over het algemeen meer aandacht vergen dan bijvoorbeeld een tweet of Facebook post is hier dan ook iets meer tijd voor nodig.

Het optimale moment om Instagram Stories te plaatsen

Simpele, duidelijke beelden

Tenslotte bleek uit de analyse dat een goede story niet persé professioneel en ingewikkeld hoeft te zijn. Een ‘amateuristische’ aanpak kan soms zelfs effectiever werken om doelen te bereiken. Dit is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat mensen op zoek zijn naar snelle, effectieve beelden die niet te diep gaan. Hoe simpeler het bericht, hoe duidelijker dit op mensen overkomt. Een voorbeeld is de onderstaande campagne van The North Face, die slechts foto’s met een aantal steekwoorden gebruiken.

Voorbeeld Instagram Stories

Bovenstaande tips zijn slechts een aantal voorbeelden die in het rapport worden uitgelicht. Door alle tips mee te nemen in het ontwikkelen van eens social media plan kunnen Instagram stories een zeer effectieve vorm zijn om met doelgroepen in contact te komen en om doelen te bereiken.

Meer leren over Instagram en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.