07-11-2012 / Ayman van Bregt
Twitter zal in de komende maanden fotofilters introduceren en als optie aanbieden in haar mobiele applicaties. Via de officiële Twitter-kanalen is hier nog niet over gecommuniceerd maar het blog van de New York Times baseert zich op bronnen binnen Twitter. Twitter deed in het verleden een poging om Instagram te kopen, maar kiest er nu voor om een vergelijkbaar aanbod te ontwikkelen. Facebook heeft Instagram onlangs overgenomen waardoor een mogelijke samenwerking niet meer tot de mogelijkheden behoort. De ambitie van Twitter is om Instagram in te halen als mobiel en sociaal foto-netwerk. Omdat Twitter veel via smartphones gebruikt wordt, is er meestal een hoge resolutie camera aanwezig waarmee mensen onderweg foto’s nemen om deze vervolgens online te delen. Volgens het artikel van NY-Times wil Twitter adverteerders nieuwe mogelijkheden bieden en zullen V.I.T.’s (very important tweeters) zoals artiesten en bekende publieke personen gebruik maken van de filters binnen de mobiele Twitter-apps.
Twitter fotofilters versus Instagram fotofilters
In september 2012 had Instagram 100 miljoen gebruikers wat in absolute aantallen kleiner is dan de volledige Twitter-populatie (500 miljoen gebruikers in juni 2012). Het is echter niet zo dat alle Twitter-gebruikers ook foto’s plaatsen. Bij Instagram zijn foto’s de basis van de communicatie, wat bij Twitter momenteel nog als bijzaak kan worden gezien. Alhoewel Twitter de mogelijkheden om foto’s direct in de timeline te bekijken stimuleert, moet er nog wel op een tweet geklikt worden om de geplaatste foto te zien. Dit kan een nadeel zijn ten opzichte van Instagram waar alle foto’s wel direct in een stroom worden getoond. Veel van de foto’s die overigens op Twitter gedeeld worden komen van Instagram. Het grote voordeel van Instagram ten opzichte van Twitter is dan ook dat je vanuit deze applicatie zowel foto’s naar Twitter als ook naar Facebook en andere sociale netwerken kunt plaatsen. Twitter heeft echter weer het voordeel dat de fotofilters ook via de website wordt aangeboden terwijl Instagram alleen via mobiele applicaties voor iPhone en Android beschikbaar is. Twitter heeft echter weer het voordeel dat de fotofilters ook via de website wordt aangeboden terwijl Instagram tot voor kort alleen via mobiele applicaties voor iPhone en Android beschikbaar is. In de nabije toekomst zal Instagram ook beschikbaar worden als sociaal fotonetwerk via de internetbrowser.