01-05-2013 / Ayman van Bregt

Twitter zakelijk gebruikenMerken en bedrijven die Twitter zakelijk gebruiken zijn onderworpen aan een onderzoek van Brandwatch. Met het Brandwatch onderzoek ‘The Twitter Landscape; 2013’ zijn 10.000 tweets onderzocht om een aantal belangrijke trends te ontdekken die impact hebben op hoe Twitter gebruikt zal worden in 2013. In dit artikel zijn de belangrijkste conclusies uit het Brandwatch onderzoek uiteengezet.

Conclusies Brandwatch onderzoek

Uit het Brandwatch onderzoek zijn de volgende hoofdconclusies te trekken:

  • 62 procent van de onderzochte tweets draait om interactie (engagement) en 38 procent is gericht op het zenden vanuit een zakelijk Twitter-account;
  • Vrouwen blijken meer tweets te retweeten dan mannen, maar reacties op tweets zijn vaker afkomstig (+18 procent) van mannen;
  • De meest populaire onderwerpen op Twitter zijn gericht op tv, film, sport en muziek.

 

Meer inzichten en statistieken zijn terug te vinden in het Brandwatch onderzoek ‘The Twitter Landscape; 2013‘.

Twitter zakelijk gebruiken: Aanbevelingen van Brandwatch

Twitter is een belangrijke bron voor meningen en ervaringen over merken. Om effectieve campagnes te ontwikkelen kunnen deze inzichten een belangrijke basis voor succes zijn. Door op Twitter in gesprek te gaan met een doelgroep kan dit een bijdrage leveren aan een goed contact tussen het merk en (potentiële) klanten en kan het direct belangrijke klantinzichten bieden. De aanwezigheid en activiteit kan er toe leiden dat een bedrijf de concurrentie een stap voor is in de ogen van klanten.

Het is aan te raden om goed op de hoogte te blijven van de actualiteit en hier op in te spelen met passende content die zowel bij de actualiteit past als ook bij de behoefte van de klant en waar het bedrijf voor staat. Verschillende merken en bedrijven spelen bijvoorbeeld in op de troonswisseling naar Koning Willem-Alexander, waaronder LinkedIn met de actie ‘Willem-Alexander feliciteren via LinkedIn‘.

Daarnaast is het van belang om het verschil tussen verschillende groepen op Twitter voor ogen te houden zoals bijvoorbeeld vrouwen en mannen. Mannen klagen op Twitter sneller en vrouwen praten meer over de producten en diensten die ze kopen. Het belangrijkste advies voor het effectief Twitter zakelijk gebruiken is daarom om op regelmatige basis te zorgen voor goede statistieken die de prestaties zichtbaar maken en voldoende relevante inzichten geven om bij te kunnen sturen.