08-02-2013 / Martijn Baten
Ribbon maakt het mogelijk om fysieke en digitale producten eenvoudig via Facebook of Twitter te verkopen. Met Ribbon kun je als bedrijf (potentiële) klanten eenvoudig via social media jouw producten laten aanschaffen. Via Twitter kunnen klanten bijvoorbeeld een voorvertoning bekijken van het product. Wat Ribbon uniek maakt is dat je als bedrijf met één link via social media anderen kunt attenderen op je producten die zij vervolgens in een één stap kunnen aanschaffen. Op dit moment kan via Ribbon alleen betaald worden met een creditcard.
Producten met Ribbon verkopen op Facebook en Twitter
Door de onderstaande drie stappen uit te voeren kun je jouw producten via Facebook en Twitter aanbieden:
Stap 1 – Ga naar ‘Ribbon’
Om van Ribbon gebruik te maken ga je in de browser naar ribbon.co. Op de pagina die verschijnt vind je uitleg over de tool en de mogelijkheid je hiervoor aan te melden. Kies voor ‘Sign Up Free’ om een account aan te maken. In het venster bovenaan de pagina maak je een account aan door je e-mailadres en een wachtwoord op te geven.
Stap 2 – Voeg een product toe
Nadat je een account hebt aangemaakt kun je direct starten met het toevoegen van een product. Kies op de pagina die verschijnt voor ‘Add Product’. Er opent zich een venster waarin je de details over je product kunt toevoegen (naam, beschrijving, afbeelding, enz). Ook geef je hier aan hoeveel het product kost en hoe vaak het aangeschaft mag worden. Wanneer je product een digitaal bestand betreft, dan kun je deze via dit venster uploaden naar Ribbon. Kies voor ‘Add Product’ als je alle details hebt toegevoegd.
Stap 3 – Deel je toegevoegde product
Nadat je een product hebt toegevoegd, verschijnt deze op het dashboard van Ribbon. Hier kun je starten met het delen van je product via Twitter en Facebook. Om dit te doen kies je voor ‘Share to Sell’. In het venster dat verschijnt kun je kiezen uit een aantal opties om je product te delen. Met de ‘Link’ optie kun je een link kopiëren en deze verder verspreiden op de kanalen waar je dat wilt. Met de ‘Twitter’ optie kun je direct de link verspreiden aan de hand van een tweet. Voor Facebook kan dit direct aan de hand van een statusupdate. Tot besluit kun je met de ‘Button’ optie een knop op je website plaatsen die doorlinkt naar het product.
Video: Ribbon.co Demo Video
In onderstaande officiële video van Ribbon is te zien hoe de tool werkt en toegepast kan worden door bedrijven:
Download met Ribbon de NSMA Whitepaper Facebook
De Nederlandse Social Media Academie heeft een whitepaper ontwikkeled met 10 tips voor effectieve Facebook bedrijfspagina’s. Voor wie wil kennismaken met Ribbon kan de NSMA Whitepaper gratis downloaden via: rbn.co/nsmawhitepaperfacebook