21-07-2017 / Martijn Baten

Facebook introduceert een functie voor bedrijven waarmee aanwezige klanten via Bluetooth een signaal ontvangen waarmee zij rechtstreeks worden doorverwezen naar de Facebook pagina van het bedrijf. Met behulp van de zogenoemde Facebook Beacon kunnen bedrijven hun klanten bij bezoek aan een locatie verwelkomen op hun mobiele telefoon. Dit artikel legt de werking van de gratis Facebook Beacon uit.

Verwelkom klanten op locatie met de gratis Facebook Beacon

De Facebook Beacon is een klein apparaatje dat in een restaurant, winkel of kantoor kan worden geplaatst en mensen de mogelijkheid biedt om meer over het bedrijf te weten te komen wanneer zij Facebook gebruiken tijdens hun bezoek.

Facebook beacon

Klanten die ter plekke Facebook openen, de locatiegegevens delen met Facebook en bluetooth aan hebben staan, zullen “Place Tips” zien verschijnen. Deze informatie is afkomstig van de Facebook bedrijfspagina en kan bijvoorbeeld informatie bevatten over geplande  evenementen, speciale aanbiedingen, promotieacties, de laatste posts en recensies over het bedrijf. Een bedrijf kan zelf kiezen welke informatie aan klanten wordt getoond.

Informatie via de Facebook Beacon

Aan de slag met de Facebook Beacon voor bedrijven

Het aanvragen en instellen van de Facebook Beacon als bedrijf werkt als volgt:

Stap 1: Vraag de Facebook Beacon aan via deze pagina. Het aanvragen van de Beacon is kosteloos voor bedrijven, waardoor het heel toegankelijk is om met deze nieuwe functie te experimenteren.

Stap 2: Zorg dat de juiste adresgegevens op de Facebook bedrijfspagina zijn vermeld.

Stap 3: Zet de Facebook Beacon aan. Hiervoor hoeft de beacon slechts uit de verpakking te worden gehaald.

Stap 4: Plaats de Beacon op de juiste locatie. Haal de sticker van de achterkant en plaats de Beacon op een plek waar veel klanten langskomen. Het apparaatje is niet groter dan een iPhone en neemt dus niet veel ruimte in beslag.

Stap 5: Personaliseer de pagina. Verwelkom de klanten op de Facebook pagina met een persoonlijk bericht om een band met hen op te bouwen, en geef aan welke informatie je wilt dat zichtbaar wordt voor klanten die van de functie gebruik maken.

Hierna kan elke klant die bluetooth aan heeft staan gebruik maken van de functie. Voor nu zijn de Facebook Beacons slechts beperkt beschikbaar, het is onduidelijk om hoeveel dit gaat.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.