Verzamelen van Facebook likes via apps en tabbladen niet meer toegestaan

Facebook Like

Facebook komt vanaf 5 november met een aangepast reglement dat het verbiedt om gebruikers te vragen om een ‘vind-ik-leuk’ in ruil voor exclusieve content op de Facebook bedrijfspagina. In de nieuwe voorwaarden van de ‘Platform Policy‘ valt de nieuwe regel over het verkrijgen van Facebook likes te lezen.

Verzamelen van Facebook likes via apps en tabbladen niet meer toegestaan

Op Facebook bedrijfspagina’s worden tabbladen ingezet om bijvoorbeeld exclusieve content, kortingscodes of downloads aan te bieden in ruil voor een ‘vind-ik-leuk’ van de pagina. De ook wel zogenoemde ‘Like gates’ worden door beheerders van Facebook bedrijfspagina’s gebruikt om eenvoudig nieuwe Facebook likes te verkrijgen en nieuwe bezoekers te binden aan hun pagina. Het aangepaste reglement van Facebook staat het vanaf 5 november niet meer toe om van dit soort apps gebruik te maken.

In een bericht op het developers weblog van Facebook valt te lezen:

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.

Andere manieren om likes te verkrijgen voor een Facebook bedrijfspagina

Ondanks dat het straks niet meer mag om nieuwe likes te verkrijgen via een tabblad op een Facebook bedrijfspagina’s, is het natuurlijk wel nog toegestaan om een ‘like en win’ actie te organiseren via updates op de pagina of het vragen om een ‘vind-ik-leuk’ via een update. In het artikel ‘Nieuwe regels voor acties op tijdlijn van Facebook bedrijfspagina’s‘ is meer te lezen over de regels over het organiseren van een like en win actie op Facebook.