13-04-2012 / Stefan Mooren

Via de geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn kun je op een laagdrempelige manier op zoek gaan naar bedrijven die aanwezig zijn op LinkedIn met een bedrijfspagina. De Amerikaanse Lindsey Pollak schreef op het officiële LinkedIn blog een artikel over wat dit kan betekenen voor mensen die op zoek zijn naar werk. De tips uit het originele artikel zijn hieronder op een rij gezet en kort omschreven:

1. Volg bedrijven waarvoor je wilt werken

Als je op zoek bent naar werk, is het slim om een lijst te maken van bedrijven waarvoor je wilt werken. Vervolgens zoek je via de zoekfunctie of deze bedrijven actief zijn op LinkedIn. Volg deze bedrijven om als eerste op de hoogte te zijn van nieuwe vacatures.

 2. Benader medewerkers van het bedrijf

Heb je een bedrijf gevonden waarvoor je erg graag wilt werken, bekijk dan welke van jouw (eerste-, tweede- of derdegraads) connecties hier werken. Je kunt deze connecties een bericht sturen met de vraag of je kort met ze in gesprek mag gaan om te praten over hun ervaringen met het bedrijf. Wellicht leidt dit tot een ingang of koppeling met iemand binnen het bedrijf die je verder kan helpen.

3. Bestudeer de bedrijfspagina en medewerkers

Door te onderzoeken op welke manier je jezelf het beste kunt presenteren op LinkedIn, vergroot je de kans dat jouw profiel sneller op zal vallen bij bedrijven waarvoor je wilt werken. Bekijk bijvoorbeeld eens de profielen van medewerkers om inspiratie op te doen.

4. Reageer op statusupdates van het bedrijf

Bedrijven hebben de mogelijkheid om statusupdates te plaatsen via een LinkedIn bedrijfspagina. Je kunt reageren op deze updates om te laten zien dat je geïnteresseerd bent in het bedrijf. Het is wellicht verstandig om dit niet concreet aan te geven in je reactie, maar door simpelweg interesse te tonen of iets aan het bericht toe te voegen, val je vanzelf op.

5. Bekijk vorige werkgevers van medewerkers

Om de lijst van bedrijven waarvoor je zou willen werken uit te breiden, kun je via de profielen van medewerkers op zoek gaan naar hun vorige werkgevers. De kans is groot dat dit vergelijkbare bedrijven zijn en om deze reden wellicht interessant om te volgen.