09-04-2017 / Ayman van Bregt

Marketingprofessionals en ondernemers zetten LinkedIn steeds vaker in om B2B-professionals te bereiken. Om het bereik en impact op LinkedIn te vergroten, wordt het adverteren op LinkedIn vanzelfsprekender. Professionals die willen weten hoe het opzetten van advertentiecampagnes op LinkedIn werkt, vinden in dit artikel een handleiding voor het werken met de LinkedIn Campaign Manager.

Zo werkt de LinkedIn Campaign Manager

In vergelijking met reguliere online advertentiesystemen, zijn er bij het adverteren op LinkedIn drie partijen betrokken; de adverteerder, LinkedIn gebruiker en het LinkedIn platform. Wanneer gebruikers door hun tijdlijn navigeren, wordt het advertentiesysteem geactiveerd. De advertenties die worden getoond, wordt bepaald op basis van een veiling. De adverteerder die de veiling ‘wint’ kan de advertentie tonen aan de desbetreffende LinkedIn gebruiker.

Adverteerders die starten met het opzetten van een advertentiecampagne in de LinkedIn Campaign Manager, kunnen hun eigen bod instellen. LinkedIn geeft via een ‘bid range’ zelf ook een suggestie waarbij meer populaire doelgroepen en meer adverteerders leiden tot een hoger gesuggereerde biedprijs. Adverteerders kunnen bieden per klik (CPC) of per duizend impressies (CPM). Het kiezen voor kliks is resultaatgerichter en hoofdzakelijk relevant om mensen naar een website te sturen of het generen van leads. De keuze voor adverteren per duizend impressies is vooral relevant voor het opvouwen van naamsbekendheid.

Als er meerdere adverteerders zijn zal het veilingprincipe worden geactiveerd en betaal je het minimale bedrag wat nodig is om boven de volgende maximaal biedende adverteerder uit te komen. Dit is dus niet direct het maximale bod dat is ingesteld in de LinkedIn Campaign Manager. Het is wel van belang dat de advertentie relevant is omdat deze relevantiescore een indicatie is van goede content (in de LinkedIn advertentie) voor gebruikers. De relevantiescore is een combinatie van kliks, reacties, likes, shares en andere vormen van feedback die LinkedIn kan meten.

Als er meerdere adverteerders zijn zal het veilingprincipe worden geactiveerd en betaal je het minimale bedrag wat nodig is om boven de volgende maximaal biedende adverteerder uit te komen. Dit is dus niet direct het maximale bod dat is ingesteld in de LinkedIn Campaign Manager. Het is wel van belang dat de advertentie relevant is omdat deze relevantiescore een indicatie is van goede content (in de LinkedIn advertentie) voor gebruikers. De relevantiescore is een combinatie van kliks, reacties, likes, shares en andere vormen van feedback die LinkedIn kan meten.

In de praktijk kunnen advertenties met een hogere relevantiescore en een lager bod toch getoond worden, in plaats van een advertentie met op dat moment een hoger bod en een lagere relevantiescore. Voorwaarde is wel dat het bedrijf met de hogere relevantiescore met de ‘bid range’ het hogere bod van de andere organisatie kan matchen. De focus op kwaliteit bij het adverteren op LinkedIn is belangrijk om voorop te stellen.

Tips voor betere resultaten met de LinkedIn Campaign Manager

LinkedIn geeft een aantal suggesties aan adverteerders om een beter resultaat te behalen bij het adverteren op LinkedIn:

  • Minimaal advertentiebudget
    LinkedIn stelt dat een dagelijks advertentiebudget van minimaal $150 nodig is om te kunnen evalueren en te verbeteren. Een laag budget leidt tot relatief weinig kliks, waardoor het lastig kan zijn om vervolgens op basis van data goed te optimaliseren.
  • Stel budget gedurende een advertentieperiode naar beneden bij
    Stel dagelijkse budgetten aan het begin van een advertentieperiode (bijv. een kwartaal of een maand) hoger in om zo meer activiteit en data te vergaren. Na een goede analyse van de eerste resultaten kan het budget snel en eenvoudig via de LinkedIn Campaign Manager worden bijgesteld om zo optimaal te profiteren van de gewenste resultaten.
  • Verander van strategie maar niet van budget
    Bij campagnes gericht op naamsbekendheid is het begrijpelijk om het budget gedurende een periode geleidelijk op te maken. Een tijdgebonden campagne vraagt niet om een geleidelijke aanpak. In plaats van een dagelijks maximumbudget kan er ook gewerkt worden met een totaalbudget gekoppeld aan een specifieke periode om zo het maximale bereik per dag stel te realiseren.

LinkedIn gebruikers kunnen via LinkedIn-advertentie login pagina de LinkedIn Campaign Manager activeren.

Meer leren over LinkedIn en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.