Zo werkt de Facebook leerfase voor advertentieoptimalisatie

Een advertentiecampagne op Facebook wordt geoptimaliseerd aan de hand van de gekozen doelstelling en instellingen. Het optimaliseren van een advertentieset binnen een campagne vindt niet direct plaats. Een nieuwe ad-set belandt eerst in de zogenoemde Facebook leerfase; de tijd die het online sociale netwerk nodig heeft om genoeg over de advertentieset(s) te kunnen leren. Na deze leerfase is Facebook in staat om de campagne te kunnen optimaliseren. In dit artikel wordt de Facebook leerfase voor advertentiecampagnes verder toegelicht en worden tips gegeven om optimalisatie van advertentiecampagnes te bevorderen.

Zo werkt de Facebook leerfase voor advertentieoptimalisatie

In de Facebook leerfase van een advertentieset wordt op basis van ongeveer 50 acties (klikken, conversies, interacties) voldoende geleerd over de prestaties van de ad-set. Hiervoor toont Facebook de advertenties aan verschillende personen binnen de gekozen doelgroep. Op basis van deze vertoningen leert het online sociale netwerk welke personen meer geneigd zijn om actie te ondernemen op de advertentie, afhankelijk van de doelstelling waarvoor wordt geoptimaliseerd.

Facebook Leerfase

Wanneer Facebook data verzamelt om de advertentieset te optimaliseren voor de betere prestaties, kunnen meer fluctuaties in de prestaties voorkomen dan normaal. Het is dan ook van belang dat in de leerfase geen grote veranderingen worden gedaan aan de advertentieset. Grote veranderingen kunnen ervoor zorgen dat Facebook de leerfase opnieuw start. Grote veranderingen kunnen ervoor zorgen dat de Facebook leerfase opnieuw moet worden gestart. Een grote aanpassing is bijvoorbeeld het wijzigen van de targetting, teksten of afbeeldingen, het budget of uitgebracht bod.
Wanneer een advertentieset minder dan 50 resultaten behaald, wordt deze niet geoptimaliseerd of gestabiliseerd. Het is in dat geval raadzaam om op de volgende vier gebieden aanpassingen door te voeren aan de advertentieset:
  • Het verbreden van de doelgroep;
  • Het plaatsen van de advertentie op meerdere kanalen die Facebook ondersteunt;
  • Het aanpassen van teksten, afbeeldingen en/of video’s in de advertentie;
  • Het optimaliseren voor een passend resultaat (kies bijvoorbeeld voor klikken in plaats van conversie).

Inspelen op resultaten

De Facebook leerfase is een belangrijke toevoeging om betere en relevante resultaten te bereiken met advertentiesets. De leerfase maakt inzichtelijk wanneer een ad-set onvoldoende aansluit bij de doelgroep en hiermee minder wordt getoond aan gebruikers. Het in het oog houden van de prestaties in de leerfase kan dan ook raadzaam zijn om in een vroegtijdige stadium aanpassingen te doen en prestaties te vergroten.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.