10 manieren waarop marketing door Twitter is veranderd

10 manieren waarop marketing door Twitter is veranderdOp 21 maart 2006 ging Twitter live met een tweet van oprichter Jack Dorsey. 10 jaar later heeft Twitter ruimte gecreëerd voor merken en personen om naar elkaar te luisteren, samen te creëren en geïnformeerd te blijven. In dit artikel 10 manieren die laten zien hoe Twitter het marketingvak heeft veranderd.

10 manieren waarop marketing door Twitter is veranderd

Twitter heeft alle gebruikers bedankt voor alle hoogtepunten in de afgelopen 10 jaar op Twitter met onderstaande tweet.


Joel Lunenfeld, vice-president merkstrategie bij Twitter blikte in de blogpost ‘10 ways marketing changed with Twitter‘ terug op hoe marketing door Twitter veranderd is.
Twitter geeft gebruikers de ruimte voor het delen van hun emoties in tweets. Gebruikers kunnen lachen met elkaar, maar evengoed wordt onvrede over de actualiteit of over merken en organisaties geuit op Twitter. De snelheid van communicatie die Twitter mogelijk maakt heeft veel impact gehad op hoe marketing binnen organisaties en merken wordt bedreven.  Lunenfeld stelt dat Twitter op de volgende wijze impact heeft gehad op de marketing van merken en organisaties:

  • Authenticiteit van het merk / de organisatie
    Merken en organisaties die zich uiten via Twitter versterken hiermee de authenticiteit van het merk (en/of de organisatie) en maken zich daarmee toegankelijker.
  • Real time marketing
    De marketing anno nu is veel sneller waarbij er soms minder planmatig gewerkt kan worden maar er ingespeeld moet worden op de actualiteit.
  • Maatschappelijke impact en betrokkenheid
    Organisaties en merken zetten zich in voor maatschappelijke thema’s en goede doelen en kunnen dit via Twitter goed zichtbaar maken op een grote schaal.
  • Nieuwe marketing met beïnvloeders
    Een duidelijke bijdrage aan verandering heeft Twitter geleverd door het ondersteunen van marketing door beïnvloeders (influencer marketing). Twitter gebruikers met een groot bereik werken samen met merken en organisaties om digitale content te creëren.
  • Gepersonaliseerde content
    Merken en organisaties creëren content op grote schaal maar proberen door de interactiemogelijkheden ook veel persoonlijke communicatie in te zetten en gericht te reageren op vragen van Twitter gebruikers.
  • Samensmelting van eerste en tweede scherm (first en second screen)
    TV en Twitter gaan al jaren hand in hand. Merken zoeken steeds meer mogelijkheden om Twitter (tweede scherm) versterkend aan te laten sluiten op TV (eerste scherm).
  • Live video
    Merken en organisaties zijn niet meer gelimiteerd tot een korte videospot. Vine biedt weliswaar mogelijkheden voor korte video’s van 6 seconden maar dankzij de mogelijkheden van Periscope kunnen merken live video uitzenden.
  • Hashtags als marketinguitingsvorm
    Twitter heeft met de introductie van hashtags een blijvende impact gehad op hoe Twitter gebruikers informatie kunnen vinden maar ook hoe merken en organisaties zichtbaar kunnen worden bij doelgroepen die nog geen volger op Twitter zijn.
  • Van klantenservice naar service voor klanten
    Twitter biedt tal van klantenservice mogelijkheden voor bedrijven en mede hierom bieden veel merken en organisaties klantenservice aan via Twitter. Doordat veel Twitter gebruikers zelf ook actief op Twitter op zoek gaan kunnen organisaties en merken ook daadwerkelijk meer service aan klanten bieden wat ook uit onderzoek is gebleken.
  • Devices die via Twitter communiceren
    Niet alleen personen communiceren via Twitter maar ook zijn er steeds meer apparaten die verbonden zijn met Twitter zoals de onderwatercamera bij de Olympische Spelen in Londen in 2012 die onderwaterfoto’s publiceerde.

 

In de blogpost van Joel Lunenfeld staat meer achtergrondinformatie over de tips op een rij met concrete voorbeelden van merken en organisaties.