06-02-2017 / Ayman van Bregt

LinkedIn heeft, net als in de afgelopen jaren, een lijst opgesteld met de meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn wereldwijd gebaseerd op de profielen van gebruikers. Door het veelvuldig gebruiken van deze steekwoorden (ook wel ‘buzzwords’) op een LinkedIn profiel, wordt een profiel minder opvallend en slechter vindbaar binnen het online sociale netwerk voor professionals. In dit artikel staan de 10 meest gebruikte steekwoorden van 2016 op LinkedIn op een rij.

De 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn in 2016

De steekwoorden die je het beste kunt vermijden, omdat deze al veel gebruikt worden, zijn in 2016 de woorden ‘gespecialiseerd’, ‘leiderschap’ en ‘gepassioneerd’. In 2014 en 2015 stonden nog creatief en gedreven op de eerste en tweede plek. Met deze woorden op een LinkedIn profiel vallen gebruikers minder snel op en kunnen zich minder goed onderscheiden bij recruiters en HR-professionals, blijkt uit de de data-analyse van LinkedIn op basis van meer dan 400 miljoen leden.
De gehele top 10 van meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2016 ziet er als volgt uit:

  • Gespecialiseerd;
  • Leiderschap;
  • Gepassioneerd;
  • Strategisch;
  • Ervaren;
  • Gefocust;
  • Expert;
  • Gecertificeerd;
  • Creatief;
  • Uitmuntend.

Het is raadzaam om de steekwoorden uit de lijst waar mogelijk te vermijden en niet te gebruiken. Wanneer het wel relevant is om de woorden te gebruiken, zorg er dan voor dat je ook daadwerkelijk op basis van resultaten op het LinkedIn profiel kunt bewijzen dat de woorden echt staan voor wie je bent en wat je hebt bereikt.

In de onderstaande LinkedIn Slideshare-presentatie zijn alle resultaten van het onderzoek naar de 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2016 samengebracht.