De 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn in 2015

De 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2015LinkedIn heeft, net als in voorgaande jaren, een lijst opgesteld met de wereldwijd meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn op basis van de informatie op profielen van LinkedIn gebruikers.
Door het veelvuldig gebruiken van deze steekwoorden (ook wel buzzwords genoemd) op een LinkedIn profiel, kan dit ervoor zorgen dat een profiel minder goed opvalt of slechter vindbaar is binnen het online sociale netwerk voor professionals.
In dit artikel staan de 10 meest gebruikte steekwoorden van 2015 op LinkedIn op een rij.

De 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn in 2015

De woorden die je het beste kunt vermijden, omdat deze al ontzettend veel gebruikt worden, zijn de steekwoorden ‘creatief’, ‘gedreven’ en ‘strategisch’.
In 2014 stonden creatief en gedreven ook op de eerste en tweede plek.
Met deze woorden op een LinkedIn-profiel kun je niet meer zo goed opvallen en je onderscheiden bij recruiters en HR-professionals, blijkt uit de data-analyse van LinkedIn op basis van meer dan 400 miljoen leden.
De gehele top 10 van meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2015 ziet er als volgt uit:

  1. Creatief;
  2. Gedreven;
  3. Strategisch;
  4. Verantwoordelijk;
  5. Gepassioneerd;
  6. Gemotiveerd;
  7. Gespecialiseerd
  8. Expert;
  9. Enthousiast;
  10. Analytisch.

Het is raadzaam om de steekwoorden uit de lijst waar mogelijk te vermijden en niet te gebruiken. Wanneer het wel relevant is om de woorden te gebruiken, zorg er dan voor dat je ook daadwerkelijk op basis van resultaten op het LinkedIn profiel kunt bewijzen dat de woorden echt staan voor wie je bent en wat je hebt bereikt.

Tips om op te vallen met steekwoorden op LinkedIn

LinkedIn geeft in een Slideshare-presentatie nog een aantal tips om goed op te vallen met steekwoorden op LinkedIn.

1. Steekwoorden toch gebruiken
Mocht je graag toch de steekwoorden willen gebruiken, illustreer dit dan met een mooi voorbeeld. Het meest geloofwaardige voorbeeld kan een aanbeveling op het LinkedIn profiel zijn wat de steekwoorden duidelijk onderschrijft.

2. Aanwezig zijn
Werk aan de online zichtbaarheid op LinkedIn door ook te reageren op berichten van anderen. Op deze manier kan bijvoorbeeld een steekwoord als ‘enthousiast’ ook echt beleefd worden door het LinkedIn netwerk.

3. Zorg voor een pakkende samenvatting
Schrijf een krachtige samenvatting waarin jouw vaardigheden, werkervaring en bereikte resultaten goed samenkomen.

4. Personaliseer de LinkedIn headline
De headline is direct zichtbaar bij zoekopdrachten en daardoor het eerste wat LinkedIn gebruikers onder je naam zien. Probeer direct duidelijk te maken welk probleem je voor een specifieke doelgroep op kunt lossen en welke waarde je kunt creëren.

5. Maak met het LinkedIn profiel duidelijk wat je kunt
Voeg relevante vaardigheden toe in de Skills sectie op je profiel die LinkedIn gebruikers kunnen onderschrijven. Op deze manier zal de zichtbaarheid in de zoekresultaten ook toenemen.

6. Maak visueel inzichtelijk wat je in huis hebt
Het LinkedIn profiel kan met visuele content aantrekkelijker gemaakt worden door foto’s, video’s, presentaties et cetera toe te voegen. Ook steekwoorden uit de top 10 kunnen op deze manier beter worden onderbouwd.

 

In de onderstaande LinkedIn Slideshare-presentatie zijn alle resultaten van het onderzoek naar de 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2015 samengebracht.