26-01-2015 / Ayman van Bregt

De tien meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2014LinkedIn heeft, net als in voorgaande jaren, een lijst opgesteld met de wereldwijd meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn op basis van de informatie op profielen van LinkedIn gebruikers.
Door het veelvuldig gebruiken van deze steekwoorden (buzzwoorden) op een LinkedIn profiel kan dit ervoor zorgen dat je minder goed opvalt of slechter vindbaar bent op het online sociale netwerk voor professionals.
In dit artikel staan de 10 meest gebruikte steekwoorden van 2014 op LinkedIn op een rij.

De 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2014

De woorden die je het beste kunt vermijden omdat deze ontzettend veel gebruikt worden, zijn de steekwoorden ‘creatief’, ‘gedreven’ en ‘gespecialiseerd’. Met deze woorden kun je niet meer goed opvallen bij recruiters en HR-professionals, blijkt uit de data-analyse van LinkedIn op basis van meer dan 300 miljoen leden.
De gehele top 10 van meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2014 ziet er als volgt uit:

  1. Creatief;
  2. Gedreven;
  3. Gespecialiseerd;
  4. Verantwoordelijk;
  5. Expert;
  6. Gepassioneerd;
  7. Gemotiveerd;
  8. Strategisch;
  9. Enthousiast;
  10. Analytisch.

Het is aan te bevelen om deze steekwoorden waar het mogelijk is niet te gebruiken. Wanneer het wel relevant is om de woorden te gebruiken, zorg er dan voor dat je ook daadwerkelijk op basis van resultaten op het LinkedIn profiel kunt bewijzen dat de woorden echt staan voor wie je bent en wat je hebt bereikt.

Tips om op te vallen met steekwoorden op LinkedIn

LinkedIn geeft in een blogpost nog een aantal tips om goed op te vallen met steekwoorden op LinkedIn.

    • Maak inzichtelijk wat je kunt in plaats van het alleen maar te vertellen
      Gebruik je LinkedIn profiel om met voorbeelde te illustreren waar je goed in bent. Je kunt bijvoorbeeld ook visuele content naar de ‘summary’ van je LinkedIn profiel uploaden om een rijker beeld te schetsen.
    • Gebruik een professionele profielfoto
      Onderschat niet de kracht van een goede profielfoto op het LinkedIn profiel. Het blijkt dat je profiel tot 14 keer meer bekeken wordt met een goede profielfoto. Tips voor een goede profielfoto kun je in het artikel ‘6 tips voor een professionele LinkedIn profielfoto‘ vinden.
    • Prikkel de nieuwsgierigheid van mensen
      Laat mensen niet teveel zoeken naar wat je in huis hebt, maar communiceer uitnodigend en prikkelend. Doe dit bijvoorbeeld door een sterke headline en die verder toe te lichten in de LinkedIn summary.
    • Laat naast je werkervaring ook andere vaardigheden zien
      Naast je werkervaring en opgedane vaardigheden tijdens je carrière is het (indien van toepassing) ook goed om bijvoorbeeld vrijwilligersactiviteiten inzichtelijk te maken. Onderzoek van LinkedIn in de VS heeft aangetoond dat werkgevers ervaring met vrijwilligerswerk net zo belangrijk vinden als betaald werk.
    • Voeg vaardigheden (LinkedIn skills) toe aan het LinkedIn profiel
      Het toevoegen van vaardigheden aan het LinkedIn profiel vergroot de kans om nieuwe LinkedIn gebruikers naar jouw LinkedIn profiel te krijgen. Onderzoek laat zien dat je LinkedIn profiel tot 13 keer meer bekeken kan worden. Daarnaast geven jouw vaardigheden een visueel overzicht van jouw professionele identiteit op een makkelijke en overzichtelijke manier. Meer over het onderzoek naar LinkedIn skills is te lezen in het artikel ‘Maak jezelf beter zichtbaar op LinkedIn met skills‘.
    • Creëer ambassadeurs in je LinkedIn netwerk met aanbevelingen
      Vraag ‘fans’ in je zakelijke netwerk om een aanbeveling te schrijven (LinkedIn recommendations) die je op jouw LinkedIn profiel kunt plaatsen. Een aanbeveling die aansluit op jouw vaardigheden, werkervaring en talent werkt krachtig en helpt je ook om beter zichtbaar te worden op LinkedIn.

 

In de onderstaande LinkedIn Slideshare-presentatie zijn alle resultaten van het onderzoek naar de 10 meest gebruikte steekwoorden op LinkedIn van 2014 samengebracht.