15-07-2013 / Ayman van Bregt
Met meer dan vier miljoen Nederlanders op LinkedIn, is LinkedIn het grootste zakelijke sociale netwerk voor professionals in Nederland. Het ecosysteem van LinkedIn is de basis van de groei van het netwerk en geeft nieuwe LinkedIn gebruikers direct inzicht in de relevantie van het zakelijke netwerk. In dit artikel een uitleg over de basis van het LinkedIn profiel aan de hand van het LinkedIn ecosysteem.
Uitleg LinkedIn profiel aan de hand van het LinkedIn ecosysteem
Het ecosysteem van LinkedIn is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Linkedin Profile (LinkedIn profiel);
- LinkedIn Endorsements (onderschrijvingen van vaardigheden op het LinkedIn profiel);
- LinkedIn Jobs (vacatures op LinkedIn);
- LinkedIn Companies (bedrijfspagina’s op LinkedIn);
- LinkedIn Groups (groepen op LinkedIn);
- LinkedIn Careers (carrière pagina’s van bedrijven op LinkedIn);
- LinkedIn Connections (relaties op LinkedIn);
- LinkedIn Recommendations (aanbevelingen op LinkedIn).
Voor meer informatie over het LinkedIn Profiel, zie onderaan dit artikel bij de informatie over de Handleiding LinkedIn.
Tips voor resultaat op LinkedIn
Op basis van onderstaande infographic, gemaakt door Dynamic Search, zijn de volgende tips handig om resultaat te behalen op LinkedIn.
- LinkedIn profiel
Het LinkedIn profiel is geen statisch document zoals een cv. Zorg daarom voor een duidelijk inzicht in je achtergrond, kwaliteiten en een actueel inzicht in projecten waar je op dit moment aan werkt. - Relaties op LinkedIn
De mogelijkheid om met anderen een connectie te maken op LinkedIn is de basis van het zakelijke relatienetwerk. Zorg dus voor een compleet netwerk met relaties die je door de jaren hebt leren kennen. - LinkedIn groepen
LinkedIn groepen zijn een krachtig middel om met andere professionals kennis te delen en ervaringen uit te wisselen over gemeenschappelijke interesses. - LinkedIn bedrijfspagina’s
Je huidige werkgever en bedrijven en organisaties waar je in het verleden hebt gewerkt kunnen aan het LinkedIn profiel worden toegevoegd. Hiermee wordt het profiel ook zichtbaar op de LinkedIn bedrijfspagina’s van deze bedrijven. Aan de hand van de uitleg voor LinkedIn bedrijfspagina’s kun je ook zelf een LinkedIn bedrijfspagina maken. - LinkedIn Carrière pagina’s
Bedrijven kunnen aan het bedrijfsprofiel een LinkedIn carrière pagina toevoegen met uitgebreide informatie over de mogelijkheden voor nieuwe werknemers inclusief bijpassende vacatures. - LinkedIn Vacatures
De vacatures op LinkedIn (LinkedIn Jobs) zijn een goed startpunt voor de mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan of uitdaging. Het vinden van een baan op LinkedIn kan ook door zelf actief op zoek te gaan met behulp van de Praktijkgids LinkedIn Gevorderden. - LinkedIn aanbevelingen
Een aanbeveling op LinkedIn (LinkedIn recommendations) is een mooie blijk van waardering om te tonen aan relaties. Uiteraard kunnen aanbevelingen van andere op het eigen LinkedIn profiel ook bijdragen aan de geloofwaardigheid van je eigen kwaliteiten.
- LinkedIn vaardigheden
De vaardigheden op een LinkedIn profiel zijn een ‘laagdrempeligere manier’ voor LinkedIn gebruikers om kwaliteiten te onderschrijven. Op deze manier kunnen inhoudelijke expertises en vaardigheden bekrachtigd worden door relaties. Zij kunnen aangeven dat ze van mening zijn dat je bepaalde vaardigheden vaardig bent.
LinkedIn infographic: Ecosysteem als basis voor een LinkedIn profiel
Onderstaande infographic over het LinkedIn Ecosysteem van Dynamic Search geeft een visueel overzicht van de basis van LinkedIn profielen binnen het ecosysteem van LinkedIn.
Handleiding LinkedIn met volledige uitleg over het LinkedIn profiel
De Nederlands Social Media Academie biedt met de praktijkgids ‘LinkedIn profiel maken’ dé LinkedIn handleiding om direct aan de slag te gaan met je LinkedIn profiel. Deze NSMA-praktijkgids biedt een overzichtelijk stappenplan om je persoonlijke profiel op LinkedIn te maken en te gebruiken.
Bekijk de Praktijkgids LinkedIn Profiel maken nu in onze webwinkel.