26-03-2012 / Stefan Mooren

Veel mensen zetten op social media hun beste beentje voor. Het komt hierbij weleens voor dat de waarheid iets mooier wordt gemaakt dan het in werkelijkheid is. Dit is in de meeste gevallen geen ramp, maar volgens de Amerikaanse Meghan Casserly is het op LinkedIn verstandiger om de waarheid niet te verdraaien. Het verdraaien van de waarheid kan er volgens Casserly voor zorgen dat werkgevers en/of opdrachtgevers je niet serieus nemen zodra ontdekt wordt dat sommige informatie van je profiel niet geheel op waarheid is berust.

Voor de website Forbes.com schreef Meghan Casserly een artikel over tien veel gemaakte leugens en fouten op LinkedIn profielen. De inspiratie is afkomstig van gesprekken met Krista Canfield (community manager bij LinkedIn) en Joshua Waldman (auteur van social media geörienteerde boeken). Beide bronnen hebben in het kader van hun werk veel tijd besteedt aan het analyseren van LinkedIn profielen. Op basis van de gesprekken is een lijst van tien veel gemaakte leugens en fouten tot stand gekomen die hieronder op een rij zijn gezet:

1. Geen foto

Sommige mensen besluiten om geen foto te tonen op hun LinkedIn profiel. Wanneer je LinkedIn gebruikt om een professioneel doel na te streven (zoals het vinden van opdrachten of een baan), is het niet slim om geen foto te tonen. Uit analyses blijkt dat LinkedIn profielen met een foto zeven keer vaker worden bekeken dan profielen zonder foto.

2. Een misleidende foto

Het is vrij logisch dat de meeste mensen op hun profiel een foto tonen waarop zij goed over komen. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om een foto te gebruiken die niet helemaal overeen komt met de realiteit. Professionals die bijvoorbeeld enigszins op leeftijd zijn, kiezen er soms voor om een foto te gebruiken uit hun jongere jaren. Bij een uiteindelijke ontmoeting in ‘real-life’ naar aanleiding van contact via LinkedIn, kan dit ongemakkelijke situaties opleveren die niet positief bijdragen aan de geloofwaardigheid.

3. Liegen over opleidingen

De waarheid verdraaien of simpelweg liegen over genoten opleidingen, is onverstandig. Werkgevers en/of opdrachtgevers kunnen gegeven controleren. Verder is de wereld klein waardoor de kans groot is dat gesprekspartners ervaring hebben- of iemand kennen in relatie tot de bewuste opleidingen(en).

4. Zeggen dat je open staat voor een nieuwe baan

Veel mensen stellen enkel bij het aanmaken van een profiel de contact-voorkeuren in (onderaan LinkedIn profiel) om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Hier staat (onder andere) als standaard ingesteld dat de eigenaar van het profiel open staat voor een nieuwe baan (‘open to job opportunities’). Dit kan bij werkgevers en/of opdrachtgevers de illusie wekken dat deze persoon momenteel werkloos is. Uiteraard is dit geen probleem wanneer dit echt zo is, maar voor sommige opdrachten of functies kan het een negatieve indruk achterlaten.

5. Nietszeggende beschrijving

Bovenaan een LinkedIn profiel wordt naast de profielfoto een beschrijving (‘Professional headline’) getoond. Dit is een in het oog springende tekst die werkgevers en/of opdrachtgevers een eerste indruk geeft van de eigenaar van het profiel. Ondanks de mogelijkheid om 120 leestekens te gebruiken, kiezen sommige mensen ervoor om slechts hun functie te beschrijven (bijvoorbeeld: ‘Account-manager’). De 120 beschikbare leestekens bieden de mogelijkheid om een creatievere (lees: Opvallendere) beschrijving te formuleren.

6. Overdrijven met vaardigheden

Veel werkgevers en/of opdrachtgevers zoeken kandidaten via de geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn. Dankzij deze zoekfunctie is het mogelijk om zoekresultaten te filteren op basis van kenmerken en eigenschappen. Eén van de filterfuncties maakt het mogelijk om te selecteren op basis van vaardigheden (‘Skills’). Het is voor eigenaren van LinkedIn profielen mogelijk om vaardigheden aan hun profiel toe te voegen via de Skills-functie van LinkedIn. Het lijkt een logisch rekensommetje dat meer vaardigheden zorgen voor betere vindbaarheid. Het is hierbij wel belangrijk niet te overdrijven en alleen vaardigheden te tonen die echt worden beheerst. Wanneer werkgevers en/of opdrachtgevers iemand zoeken met een specifieke vaardigheid, kan het probemen opleveren als naderhand blijkt dat de kandidaat de bewuste vaardigheid toch niet voldoende blijkt te beheersen.

7. Overdrijven over connecties

Een groot netwerk kan is sommige situaties helpen om dichter bij een gewenste baan en/of opdracht te komen. Werkervaring of een professionele relatie met een autoriteit binnen het bewuste vakgebied kan hierbij bijvoorbeeld deuren openen. Overdrijven over een dergelijke connectie kan echter averechts werken. Ook hier geldt dat de wereld klein is en mede dankzij LinkedIn is het voor werkgevers en/of opdrachtgevers makkelijk om de referentie te controleren.

8. Onduidelijke vraag om aanbeveling

Aanbevelingen (‘Recommendations’) zijn een krachtig instrument voor professionals om hun LinkedIn profiel goed vindbaar te maken en om een indruk achter te laten. Het is mogelijk om via LinkedIn zelf om een aanbeveling te vragen. Vaak betreft het hier een onduidelijke vraag om aanbeveling. Diegene die de aanbeveling moet schrijven, moet hiervoor tijd en inspiratie investeren. Om deze reden is het slim om zo duidelijk mogelijk te maken waar de aanbeveling voor is en het is zelfs mogelijk om alvast een voorzetje te formuleren die de ander alleen nog hoeft aan te passen en waar nodig aan te vullen.

9. Klein denken

Mensen met autoriteit in een LinkedIn netwerk hebben, kan deuren openen naar gewenste banen en/of opdrachten. Sommige mensen vinden het eng om een uitnodiging te sturen naar professionals waar ze respect mee hebben, maar niet direct kennen. Een duidelijke en eerlijke motivatie waarom men deze persoon toch wilt toevoegen aan hun netwerk, kan ervoor zorgen dat dit wordt geaccepteerd. Door klein te denken en dit niet te durven, zal het ook nooit gebeuren. In het artikel Drie tips voor een goede LinkedIn uitnodiging aan mensen die je niet kent, worden enkele tips gegeven voor het schrijven van een uitnodiging.

10. Wanhopig zijn

Wanhoop draagt over het algemeen nooit bij aan een professionele uitstraling en dus ook niet op LinkedIn. Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn baan verliest, is het wellicht niet verstandig als diegene direct wanhopig op LinkedIn vraagt om hulp bij het vinden van een nieuwe baan. Overigens blijkt dit niet altijd zo te zijn. Joshua Waldman noemt in het originele artikel een praktijksituatie waarin een vriend direct na ontslag via LinkedIn om hulp vroeg. Binnen een week had deze vriend ongeveer 20 mogelijke leads ontvangen. De enige negatieve reacties waren van vrienden die bezorgd waren of zijn hulpvraag niet te wanhopig zou over komen. Het lijkt dus slim om dit laatste punt met een korreltje zout te nemen.