3 aandachtspunten bij het organiseren van marketingacties op Facebook bedrijfspagina’s

Regels voor een actie op Facebook bedrijfspagina's

Veel beheerders van Facebook bedrijfspagina’s zijn zich op dit moment niet bewust van de reglementen die het online sociale netwerk heeft opgesteld voor wedstrijden en acties. Dat stelt Amine Rahal in een artikel op de website Inside FacebookBeheerders van bedrijfspagina’s blijken vaak niet op de hoogte te zijn welke regels Facebook strikt hanteert voor het organiseren van kortingsacties, weggeefacties en wedstrijden. Wie wil voorkomen dat zijn bedrijfspagina ineens wordt verwijderd, kan het beste rekening houden met de onderstaande drie aandachtspunten bij het organiseren van acties.

1. Sluit Facebook uit van verantwoordelijkheid voor de actie

Facebook stelt dat bij het organiseren van acties op een bedrijfspagina duidelijk moet worden aangegeven dat Facebook geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor de actie. Met deze boodschap geef je aan dat Facebook enkel de actie faciliteert, maar niet verantwoordelijk is voor de inhoud en gevolgen. De boodschap kun je communiceren via bijvoorbeeld een tabblad op de bedrijfspagina waar de actie plaatsvindt. Hier kun je een tekst vermelden als: “Deze wedstrijd is op geen enkele wijze gesponsord, goedgekeurd, ondersteund of in samenwerking met Facebook Inc.”.

2. Maak geen gebruik van Facebook activiteiten als ‘Vind-ik-leuk’, ‘Delen’ of ‘Reageren’

Een tweede aandachtspunt voor het organiseren van acties is het niet gebruiken van Facebook handelingen als ‘Vind-ik-leuk’, ‘Delen’ of ‘Reageren’ in de actie zelf. Een actie als het oproepen aan fans om een update te ‘Vind-ik-leuken’ om kans te maken op een prijs mag volgens de regels van Facebook absoluut niet. Het is volgens de regels van Facebook ook niet toegestaan om een deelnemer aan een actie te verplichten zich in te schrijven voor een actie door fan te worden van een bedrijfspagina. Wanneer je de winnaar van je Facebook bedrijfspagina hebt gekozen, dan mag je deze volgens Facebook niet bekend maken via bijvoorbeeld een statusupdate of een reactie op een bericht vanuit je bedrijfspagina. Ook zijn privéberichten naar de winnaars niet toegestaan. Een manier om hiermee om te gaan is door het plaatsen van de winnaars op een pagina van je eigen bedrijfswebsite en hiernaar te verwijzen in een statusupdate.

3. Organiseer de actie via een externe applicatie

Een manier om een actie te organiseren op een Facebook bedrijfspagina is door gebruik te maken van een externe applicatie die wordt toegevoegd als tabblad aan de pagina. Je organiseert dan een wedstrijd ‘binnen de muren’ van Facebook, maar maakt gebruik van een externe website om de actie te draaien. Een applicatie als Shortstack is een handige en gratis tool die je kan helpen bij het eenvoudig opzetten van een actie via een tabblad op een bedrijfspagina. Daarnaast kun je uiteraard ontwikkelaars voor applicaties op Facebook vragen om een op maat gemaakte applicatie te ontwikkelen voor je actie.

Externe applicatie voor een actie op Facebook bedrijfspagina's

Lees het gehele reglement voor Facebook bedrijfspagina’s

Het reglement van Facebook voor het organiseren van acties op bedrijfspagina’s is te vinden via: facebook.com/page_guidelines.php. Hier vind je ook de andere regels voor Facebook bedrijfspagina’s. In het artikel ‘Facebook bundelt alle regels en voorwaarden op één plek‘ kun je meer lezen over de andere reglementen van Facebook.

Gebaseerd op: Guest Post: In 2013, Many Businesses Are Still Running Illegal Contests on Facebook – insidefacebook.com