4 stappen naar effectieve leadgeneratie op Facebook

Naast kanalen met een zakelijke context zoals LinkedIn, kan ook Facebook ingezet worden om zakelijke leads te genereren. Leadgeneratie op Facebook (en andere social media) vraagt om een strategische benadering waarin content in de juiste fase wordt gepresenteerd aan een potentiële klant. In dit artikel wordt aan de hand van een stappenplan toegelicht hoe effectieve leadgeneratie op Facebook kan worden bewerkstelligt.

4 stappen naar effectieve leadgeneratie op Facebook

Leadgeneratie op Facebook vraagt om een stapsgewijze en weloverwogen aanpak met een focus op de juiste content en opvolging. Veel bedrijven en organisaties ervaren het als een uitdaging om berichten van hun Facebook bedrijfspagina onder de aandacht te brengen van potentiële klanten. In veel gevallen wordt er daarom besloten berichten via de betaalde ‘boost post’ functie een groter bereik te realiseren.

Hoewel het raadzaam kan zijn om een bepaalde post meer onder de aandacht te brengen is de kans klein dat deze optie op zichzelf automatisch tot meer leads leidt – hier is een strategie voor nodig. Het volgen van de volgende vier stappen kan helpen om op een gerichte wijze leads te generen op Facebook:

Stap 1: Promoot de content gericht op de juiste doelgroep

Advertenties zijn effectief wanneer ze passen binnen de context van het platform waar ze worden gepubliceerd. Omdat Facebook hoofdzakelijk wordt gebruikt voor het delen en ontdekken van content, zijn Facebook advertenties effectief wanneer ze vanuit relevante content zijn opgezet een een zichtbare auteur hebben vanuit de organisatie. Daarnaast is het belangrijk om na het creëren van een goede post deze te delen met personen die profijt van het product of dienst zouden kunnen hebben. Hierbij is het vooral belangrijk om de potentiële markt duidelijk af te bakenen en niet te ‘schieten met hagel’ op een volledige markt. Het is vervolgens makkelijker is om deze mensen daadwerkelijk bij de post te betrekken.

Het is makkelijk om een Facebook advertentie op een specifieke doelgroep te richten, door bijvoorbeeld de gewenste functie, werkgever of interesse in te vullen van de personen die je wilt bereiken.

Stap 2: Focus op kijkers met een ‘haakje’

Via een tweede Facebook advertentie is het raadzaam om te focussen op alleen de personen die de content al eerder hebben bekeken, naar aanleiding van stap 1. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van remarketing op Facebook. Het is raadzaam om hierbij te linken naar een pagina die bijvoorbeeld exclusieve content aanbiedt in de vorm van een whitepaper (de ‘haak’), in ruil voor basisgegevens van de klant zoals een naam, e-mailadres en bedrijfsnaam.

Hoe gerichter de exclusieve content bij het bedrijf en de behoefte van de klant past, des te meer relevante klantgegevens verkregen kunnen worden.

Stap 3: Vraag om relevante doorverwijzing

Na stap 2 zijn de contactgegevens zoals de naam en het e-mailadres van een potentiële klant verkregen, bijvoorbeeld van iemand die op een afdeling werkt waar het aangeboden product of dienst van pas zou kunnen komen. De derde stap draait om het benaderen van deze persoon door middel van bijvoorbeeld een korte e-mail, met de vraag met wie er het best over de klantvraag en het product of dienst gepraat zou kunnen worden.

Om de kans op antwoord te vergroten is het raadzaam om het e-mailbericht te ondertekenen met dezelfde naam als die van de auteur van de content uit stap 1 en 2.

Stap 4: Neem contact op met de klant 

Wanneer de naam van de juiste persoon binnen het bedrijf bekend is wordt het tijd om deze te benaderen. In de eerste e-mail is het daarbij belangrijk om te vertellen door wie je bent doorverwezen en om een specifiek moment voor te stellen om de match tussen het product of dienst en het bedrijf te bespreken.

Door deze vier stappen te doorlopen is de kans groot dat uiteindelijke de juiste persoon de e-mail zal beantwoorden en het verzoek om de match te bespreken zal accepteren. Onderstaande infographic van het advertentienetwerk Adlove vat de vier stappen uit dit artikel voor het generen van leads op Facebook samen:

Leadgeneratie op Facebook

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.