13-10-2017 / Martijn Baten

Het gebruik van Facebook tijdens TV commercials groeit in toenemende mate. Het inzetten van advertentiecampagnes op het online sociale netwerk is daarom een logische aanvulling om consumenten op een sterke, snelle en persoonlijke manier te kunnen bereiken. Omdat een goede TV commercial niet direct ook dezelfde effectiviteit heeft op Facebook en mobiel, onderzocht Facebook 330 mobiele video campagnes in 31 verschillende landen. In dit artikel worden vier tips gegeven om TV commercials te optimaliseren voor Facebook en mobiel gebruik.

4 tips om TV commercials te optimaliseren voor Facebook

TIP 1: Grijp snel de aandacht
Aangezien de attentiespanne van gebruikers op social media gemiddeld slechts twee seconden is, is het belangrijk om de belangrijkste boodschappen, vragen en aandachtstrekkers in deze eerste seconden van de video te stoppen. Op deze manier is de kans het grootst dat de advertentie de aandacht van de gebruiker zal trekken en de boodschap blijft hangen.

TIP 2: Ontwerp voor zonder geluid (maar zorg dat geluid wat toevoegt)
Veel gebruikers bekijken video’s zonder geluid op Facebook. Het is daarom raadzaam om te zorgen dat gebruikers de boodschap van de video kunnen zien, in plaats van dat zij deze slechts kunnen horen. Dit kan worden gedaan door de boodschap (ook) op een visuele manier, met tekst of beeld, weer te geven, of door de video van ondertiteling te voorzien. Video’s die voor geluidloos afspelen waren geoptimaliseerd werden 6,5 keer meer voor 10 seconden of meer bekeken.

TIP 3: Benut de beeldruimte
De meeste personen bekijken hun Facebook nieuwsoverzicht op slechts een paar centimeter afstand van hun gezicht, waarbij de telefoon in de meeste gevallen verticaal wordt gehouden, in plaats van de landschapmodus. Maak gebruik van deze ruimte en verras de kijker door hiermee te spelen en verrassende of boeiende elementen toe te voegen.

TIP 4: Zorg voor creativiteit
Het mobiele Facebook nieuwsoverzicht is gemaakt om te experimenteren met leuke, creatieve campagnes. Zo kunnen niet alleen veel dingen worden geleerd en getest, maar is de kans ook groot dat een commercial beter wordt onthouden. Uit de data van Facebook blijkt dat campagnes die als creatief worden gezien door de ontvanger tot wel 28 keer beter worden onthouden door de consument.

Op deze pagina geeft Facebook voorbeelden van adverteerders die hun TV commercial hebben geoptimaliseerd om deze in te zetten als relevante advertentie. Ook is er een online cursus beschikbaar waarin bedrijven en adverteerders meer leren over het inzetten en optimaliseren van video voor mobiel.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.