25-03-2015 / Ayman van Bregt
Hootsuite is een handige tool om social media mee te monitoren zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In dit artikel worden 6 tips gegeven om social media te monitoren via Hootsuite om zo gericht op de hoogte te blijven van relevante berichten.
6 tips om social media te monitoren met Hootsuite
De tips zijn voornamelijk gericht op het monitoren van social media berichten op Twitter. Aangezien Hootsuite ook de mogelijkheid biedt op te monitoren op andere social media, zijn de tips ook toe te passen op andere platformen. Hou hierbij wel rekening met de technische beperkingen van Hootsuite en andere social media platformen.
Tip 1: Beïnvloeders monitoren via social media
Als er ambassadeurs van je organisatie aanwezig zijn op Twitter is het handig om op de hoogte te blijven van hun activiteiten en andere beïnvloeders rond je organisatie. Met een Twitter lijst kun je deze groep eenvoudig samenbrengen en deze lijst kun je vervolgens importeren in Hootsuite om er eenvoudig op te monitoren. Met de Hootsuite mobiele app kun je ook onderweg snel monitoren via social media.
Tip 2: Journalisten monitoren via social media
Het is handig om ook een Twitter lijst te hebben met journalisten die schrijven binnen jouw vakgebied of sector. Op deze manier zie je de informatie die ze delen en kun je hier snel en eenvoudig op reageren om op deze manier ook zichtbaar te blijven bij deze stakeholders.
Tip 3: Nieuwsbronnen monitoren via social media
Naast de specifieke journalisten zijn er ook vakbladen en branche gerelateerde nieuwsbronnen die interessant zijn om te volgen zodat je de nieuwste ontwikkelingen op de voet kunt volgen.
Tip 4: Medewerkers monitoren via social media
Binnen de eigen organisatie zijn er waarschijnlijk ook collega’s actief op Twitter en andere social media. Door op de hoogte te blijven van hun activiteiten kun je de betrokkenheid onderling stimuleren en is de kans ook groter dat ze tweets en andere social media berichten zullen delen die worden geplaatst vanuit de organisatie.
Tip 5: Trefwoorden monitoren via social media
Veel organisaties beperken zich bij het monitoren via social media tot de @mentions op Twitter en reacties op bijvoorbeeld een Facebook bedrijfspagina.
Door te monitoren op bijvoorbeeld branche- of vakgebied-gerelateerde hashtags, de naam van de organisatie (met en zonder hashtag) en merk- en product-gerelateerde hashtags, kun je een beter beeld vormen van waarover Twitter gebruikers over praten in relatie tot de organisatie.
Tip 6: Concurrentie monitoren via social media
Als concurrenten actief zijn op Twitter en andere social media kan het interessant zijn om deze ook in een overzicht te monitoren zodat met één blik er dagelijks een overzicht is van de gedeelde activiteiten vanuit deze organisaties.
NSMA biedt dankzij een samenwerking met Hootsuite de mogelijkheid om 30 dagen gratis gebruik te maken van Hootsuite Pro. Probeer de uitgebreide functies van Hootsuite nu via deze Hootsuite Pro pagina.
Overige tips om te monitoren via social media
De Nederlandse Social Media Academie (NSMA) biedt tips om meer te halen uit het monitoren op social media. Met de praktijkgids Social Media Monitoren kun je zelfstandig aan de slag met praktische tips om stap voor stap te leren monitoren met de gratis beschikbare tools voor Facebook, LinkedIn, Twitter en weblogs.