18-08-2017 / Ayman van Bregt

Een goed verzorgd Twitter-account is het vertrekpunt voor optimale zichtbaarheid op Twitter. Merken en bedrijven kunnen met een optimaal Twitter-account nieuwe volgers aantrekken en betrekken bij hun content. Dit artikel zet 6 tips op een rij voor een optimaal Twitter-account.

6 tips voor een optimaal Twitter-account

Een optimaal Twitter-account zorgt ervoor dat andere duidelijk weten wat ze kunnen verwachten van het account op Twitter door een bedrijf of organisatie. Dat kan ertoe leiden dat gebruikers besluiten het Twitter account te volgen. In tegenstelling tot de accounts op Facebook, LinkedIn en andere netwerken is de beschikbare ruimte voor toelichting op Twitter zeer beperkt. Op Twitter is één link, een kleine profielafbeelding en een korte bio beschikbaar om een merk of organisatie te presenteren. Gebruikers scannen deze informatie zeer snel en daarom moet deze beperkte informatie dan ook zeer overtuigend zijn om nieuwe volgers aan te trekken. De volgende 6 tips voor een optimaal Twitter profiel kunnen hierbij helpen.

Twitter profielfoto
Bij de keuze voor een effectieve Twitter profielfoto is het belangrijk dat Twitter gebruikers direct een gevoel van herkenning hebben. Door een logo te kiezen en dit consistent te gebruiken kan dit worden gestimuleerd. De aanbevolen afmeting is 400 x 400 pixels. Een afbeelding die opvalt door contrast op basis van vorm en kleuren kan extra de aandacht trekken in een Twitter tijdlijn.

Twitter profielbio
Twitter gebruikers zoeken gericht op trefwoorden. Door relevante trefwoorden op te nemen in de bio kan het Twitter account meer zichtbaar worden bij zoekopdrachten. Relevante trefwoorden kunnen bijvoorbeeld bepaald worden door goed scorende steekwoorden te gebruiken waarmee website bezoekers via zoekmachines op de bedrijfswebsite komen. Of door analyse van zoekgedrag middels Google Trends.

Twitter profiellink
Bij het Twitter profiel kan een link worden toegevoegd. Deze link kan naar de algemene website leiden maar door hier flexibel mee om te gaan kan de link bijvoorbeeld tijdens een specifieke actie ook naar een andere website of pagina binnen de website worden geleid, bijvoorbeeld de pagina om in te schrijven op een nieuwsbrief.

Twitter omslagafbeelding
De omslagafbeelding van het Twitter profiel heeft een aanbevolen afmeting van 1500 x 1500 pixels. Met deze afbeelding kan veel worden gecommuniceerd in beeld maar ook met tekst. Ook hier kunnen campagnematige afbeeldingen worden gebruikt bij acties of bijvoorbeeld seizoensgebonden afbeeldingen als dit past bij de aard van de dienstverlening of producten van de organisatie. De omslagafbeelding op mobiel is is kleiner qua vertoning dus het volstoppen met tekst van de afbeelding is af te raden.

Belangrijke tweet bovenaan tonen
Een organisatie of merk kan op het Twitter profiel de aandacht vanuit de inhoud verkrijgen door een belangrijke tweet bovenaan te tonen in de tijdlijn. Dit is niet altijd de meest recente tweet die normaliter wordt getoond. Door de tweet vast te pinnen kan op deze manier de aandacht worden gevestigd op een boodschap die het merk graag wil communiceren met bezoekers.

Twitter profiel verifiëren
Tenslotte is het tegenwoordig ook mogelijk voor organisaties en merken om het Twitter profiel te verifiëren.  Geverifieerde Twitter accounts garanderen de werkelijke identiteit van een Twitter-gebruiker. Na verificatie door Twitter zal het Twitter account worden voorzien van een ‘blauwe vink’ (). De aanvraag om een Twitter account te verifiëren staat in dit artikel toegelicht.

Meer leren over Twitter en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.