24-01-2014 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzichtFacebook komt opnieuw met enkele aanpassingen aan het EdgeRank algoritme wat de volgorde van het Facebook nieuwsoverzicht bepaalt. Facebook doet de aanpassing, naar eigen zeggen, om gebruikers een zo relevant mogelijk nieuwsoverzicht te tonen. Tekstuele statusupdates van bedrijfspagina’s worden vanaf nu anders behandeld in het Facebook nieuwsoverzicht dan de statusupdates van vrienden.

Tekstupdates van vrienden krijgen in Facebook nieuwsoverzicht meer aandacht

De veranderingen aan het nieuwsoverzicht zijn tot stand gekomen aan de hand van recente inzichten die Facebook heeft opgedaan. Facebook heeft een test gedaan onder gebruikers met het tonen van tekstupdates. Deze test laat zien dat gebruikers meer tekstupdates plaatsen als er meer tekstupdates van vrienden worden getoond in het nieuwsoverzicht. Gedurende de testperiode werden er gemiddeld 9 miljoen statusupdates meer per dag geschreven door gebruikers.

Bij statusupdates van Facebook bedrijfspagina’s ligt het anders. Dat is dan ook de reden dat updates van bedrijfspagina’s vanaf nu anders worden behandeld in het Facebook nieuwsoverzicht. Er wordt vanaf nu onderscheid gemaakt in het nieuwsoverzicht tussen updates van bedrijfspagina’s en die van vrienden (persoonlijke profielen). Beheerders van bedrijfspagina’s kunnen dus een daling in bereik verwachten van tekstupdates, maar ook een toename in het bereik van andere type updates.

Visuele updates van Facebook bedrijfspagina’s beter uitgelicht

In het Facebook nieuwsoverzicht krijgen vanaf nu visuele updates van bedrijfspagina voorrang. Één van de observaties door Facebook is dat beheerders van bedrijfspagina’s links plaatsen in de tekstupdate. Een voorbeeld van zo’n tekstupdate met link is hieronder weergegeven:

 
Met de aanpassingen wil Facebook bedrijven stimuleren om meer gebruik te maken van visuele content in plaats van tekstupdates. Daarom is het raadzaam om bij het delen van links gebruik te maken van de voorvertoningsoptie. Door de voorvertoningsoptie te gebruiken, kunnen beheerders de link weglaten in de tekst en wordt een afbeelding van de pagina bij de statusupdate getoond. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe de voorvertoningsoptie eruit ziet:

 

Meer veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht

Recentelijk zijn er meer veranderingen doorgevoerd aan de manier waarop Facebook het nieuwsoverzicht samenstelt. Via onderstaande artikelen is hier meer over te lezen: