29-09-2017 / Martijn Baten
Adverteren op Facebook beschikbaar voor fysieke winkels
Een studie door Accenture uit 2016 laat zien dat tweederde van de consumenten (65%) sneller tot aankoop overgaat wanneer deze op een relevante en persoonlijke wijze wordt benaderd. De nieuwe doelgroepoptie stelt bedrijven in staat om data van klanten te gebruiken om relevante aanbiedingen te doen op basis van contact dat eerder heeft plaatsgevonden.
De nieuwe toevoeging aan het adverteren op Facebook is onderdeel van de ‘aangepaste doelgroepen’ binnen de Facebook advertentiemanager. Consumenten die in de afgelopen 90 dagen een aankoop hebben gedaan in een fysieke vestiging, of deze hebben bezocht en persoonlijke gegevens hebben gedeeld, kunnen op deze manier opnieuw benaderd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vertonen van advertenties bij personen die eerder telefonisch contact hebben gehad met een bedrijf.
De doelgroepen kunnen aan de hand van verschillende variabelen worden opgebouwd. Naast gegevens zoals het e-mailadres en telefoonnummer van klanten, kunnen winkeliers ook hun doelgroep samenstellen op basis van variabelen zoals geslacht, geboortedatum, woonplaats, postcode en de ID’s uit Android- en Apple-toestellen. Alle data worden door middel van hashing technologie gecodeerd en naar het online sociale netwerk verzonden. De nieuwe doelgroepoptie is per direct in Nederland beschikbaar. Op basis van de ‘offline gebeurtenis doelgroepen’ kunnen ook vergelijkbare (lookalike) doelgroepen gemaakt worden.
Naast het bouwen van doelgroepen, biedt Facebook de mogelijkheid om de offline conversie op basis van advertenties te registeren. Wanneer de adverteerder binnen 62 dagen na het voltooien van een transactie de data naar Facebook upload, kan deze worden gekoppeld aan het vertonen advertenties op Facebook. Onderstaande afbeelding laat op schematische wijze zien hoe dit koppelen werkt. Het Facebook helpcentrum biedt een stappenplan om offline conversies bij te houden.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.