29-09-2017 / Martijn Baten
Facebook heeft een nieuwe doelgroepoptie voor adverteerders gelanceerd waarmee winkeliers hun klanten in een fysieke winkel met advertenties opnieuw kunnen benaderen. Hoewel online aankopen in toenemende mate plaatsvinden, vinden de meeste aankopen (90%) nog altijd plaats in fysieke winkels. Met de nieuwe doelgroepoptie kunnen ook winkeliers nu via remarketing hun klantenbestand opnieuw bereiken binnen Facebook. In dit artikel worden de nieuwe mogelijkheden voor het adverteren op Facebook toegelicht.

Adverteren op Facebook beschikbaar voor fysieke winkels

Een studie door Accenture uit 2016 laat zien dat tweederde van de consumenten (65%) sneller tot aankoop overgaat wanneer deze op een relevante en persoonlijke wijze wordt benaderd. De nieuwe doelgroepoptie stelt bedrijven in staat om data van klanten te gebruiken om relevante aanbiedingen te doen op basis van contact dat eerder heeft plaatsgevonden.

De nieuwe toevoeging aan het adverteren op Facebook is onderdeel van de ‘aangepaste doelgroepen’ binnen de Facebook advertentiemanager. Consumenten die in de afgelopen 90 dagen een aankoop hebben gedaan in een fysieke vestiging, of deze hebben bezocht en persoonlijke gegevens hebben gedeeld, kunnen op deze manier opnieuw benaderd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vertonen van advertenties bij personen die eerder telefonisch contact hebben gehad met een bedrijf.

De doelgroepen kunnen aan de hand van verschillende variabelen worden opgebouwd. Naast gegevens zoals het e-mailadres en telefoonnummer van klanten, kunnen winkeliers ook hun doelgroep samenstellen op basis van variabelen zoals geslacht, geboortedatum, woonplaats, postcode en de ID’s uit Android- en Apple-toestellen. Alle data worden door middel van hashing technologie gecodeerd en naar het online sociale netwerk verzonden. De nieuwe doelgroepoptie is per direct in Nederland beschikbaar. Op basis van de ‘offline gebeurtenis doelgroepen’ kunnen ook vergelijkbare (lookalike) doelgroepen gemaakt worden.

Een aangepaste offline Facebook doelgroep maken

Naast het bouwen van doelgroepen, biedt Facebook de mogelijkheid om de offline conversie op basis van advertenties te registeren. Wanneer de adverteerder binnen 62 dagen na het voltooien van een transactie de data naar Facebook upload, kan deze worden gekoppeld  aan het vertonen advertenties op Facebook. Onderstaande afbeelding laat op schematische wijze zien hoe dit koppelen werkt. Het Facebook helpcentrum biedt een stappenplan om offline conversies bij te houden.

Offline conversie op Facebook

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.