31-10-2012 / Ayman van Bregt
Twitter laat via het officiƫle blog voor adverteerders weten vaak de vraag te krijgen of het mogelijk is om advertentiecampagnes specifiek te richten op mannen of vrouwen. Twitter beschikt echter niet over informatie of gebruikers man of vrouw zijn omdat bij het aanmaken van een profiel niet wordt gevraagd om aan te geven. Daarnaast zijn er ook veel bedrijfsaccounts op Twitter die geslachtsloos zijn. Desondanks heeft Twitter een oplossing bedacht die hieronder wordt toegelicht.
Adverteren op geslacht met Twitter Promoted Products
Twitter heeft een oplossing ontwikkeld waarbij de context van een Twitter-gebruiker leidend is om het geslacht te bepalen. Hierbij wordt gekeken naar de naam in het Twitter-profiel en welke andere Twitteraars een Twitter-gebruiker volgt. Uit het testen van de oplossing is gebleken dat in meer dan 90% van de gevallen het bepalen van het geslacht accuraat was bij het wereldwijde gebruik van Twitter.
Twitter geeft zelf aan dat als het geslacht niet bepaald kan worden ze geen advertenties tonen aan deze gebruikers waarbij het geslacht een segmentatiecriterium is. Met deze nieuwe mogelijkheid hoopt Twitter ook meer adverteerders aan te trekken die bijvoorbeeld met de introductie van een nieuwe cosmeticalijn,specifiek vrouwen willen bereiken. Onderstaande tweet is van een Twitter-medewerker waarmee je inzicht krijgt in hoe Twitter het onderscheid maakt tussen teksten van een vrouw en een man:
Dit jaar introduceerde Twitter al diverse nieuwe mogelijkheden als het gaat om adverteren op Twitter:
- Adverteren op Twitter op basis van interesses;
- Gericht adverteren op Twitter met Targeted Tweets (geografische afbakening);
- Twitter lanceert advertentiemogelijkheden voor het MKB.
Afbeelding bovenaan het artikel via Business Insider