22-04-2016 / Martijn Baten

Bedrijven gemakkelijker bereikbaar via Facebook Messenger

Bedrijven zijn vanaf nu gemakkelijker te bereiken via Facebook Messenger. Facebook introduceerde recentelijk nieuwe tools en mogelijkheden om het voor gebruikers makkelijker te maken om een chatgesprek te starten met een bedrijf. In dit artikel staan de verschillende mogelijkheden om Facebook Messenger voor bedrijven in te zetten op een rij.

Bedrijven gemakkelijker bereikbaar via Facebook Messenger

Recentelijk maakte Facebook bekend dat maandelijks 900 miljoen mensen gebruik maken van Facebook Messenger elke maand. Hiermee is Facebook Messenger voor veel bedrijven een relevant kanaal om het contact te onderhouden met hun klanten. Eind vorig jaar lanceerde Facebook enkele nieuwe functies voor bedrijven om privégesprekken via Facebook Messenger beter te managen. De nieuwe tools zijn een aanvulling en maken de manier waarop gesprekken tot stand kunnen komen gemakkelijker.

Gebruikersnamen gebruiken in Facebook Messenger

Om het voor gebruikers eenvoudiger te maken om in contact te komen met bedrijven via Facebook Messenger is het vanaf nu mogelijk om de gebruikersnamen van bedrijfspagina’s te gebruiken om een conversatie te starten. Gebruikersnamen worden zichtbaar getoond op Facebook bedrijfspagina’s en zijn herkenbaar door het @-teken ervoor (zie de afbeelding hieronder). Pagina’s die al gebruik maken van een unieke url zoals facebook.com/nsma.nl zijn al in het bezit van een gebruikersnaam. De gebruikersnaam voor Facebook Messenger is dan @nsma.nl. Omdat gebruikersnamen uniek zijn per Facebook bedrijfspagina is het voor gebruikers gemakkelijk om bij de juiste persoon of bedrijf uit te komen, ook wanneer er meerdere bedrijven met dezelfde of vergelijkbare naam zijn.

Gebruikersnaam Facebook Messenger

Facebook Messenger Links en Codes

Aan de hand van Messenger Links kunnen bedrijven personen nog sneller een gesprek starten via Facebook Messenger. Een Messenger Link is een korte url die gebruik maakt van de gebruikersnaam van een bedrijfspagina om direct een chatgesprek te starten (m.me/username). Doordat de url kort is, kan deze goed worden onthouden door anderen. Zo is de Nederlandse Social Media Academie te bereiken via m.me/nsma.nl.

Messenger Codes hebben een vergelijkbaar doel. Het zijn unieke codes die gebruikers via de Facebook Messenger app kunnen scannen met de camera in hun telefoon. Na het scannen van de code opent direct een nieuw chatgesprek met het bedrijf. De Messenger Links en Codes zijn te gebruiken in Facebook advertenties, op de eigen website of op andere marketing materialen. De eigen Messenger Code is onderaan te vinden in de inbox van de Facebook bedrijfspagina.

Facebook Messenger Code

Welkomstberichten voor gesprekken op Facebook Messenger

Naast de manieren om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om in contact te komen met bedrijven via Facebook Messenger, kunnen bedrijven ook de start van een chat verbeteren. Met behulp van een welkomstbericht kunnen de verwachtingen van gebruikers worden gemanaged en kan bijvoorbeeld worden aangegeven wanneer het bedrijf het beste te bereiken is via Facebook Messenger. Het instellen van een welkomstbericht kan via de Instellingen van een Facebook bedrijfspagina onder ‘Berichten’.

Welkomstbericht Facebook Messenger

 

Meer tips & tricks voor Facebook Messenger

Regelmatig schrijft de Nederlandse Social Media Academie over de mogelijkheden en ontwikkelingen rond Facebook Messenger. Eerder verscheen: