08-01-2016 / Martijn Baten

Facebook Messenger App Meer dan 800 miljoen mensen gebruiken maandelijks Facebook Messenger. Facebook maakt dit cijfer en andere cijfers deze week bekend in een blogpost. De chatdienst is hiermee een belangrijke app geworden van Facebook: Van 500 miljoen maandelijkse gebruikers in november 2014 tot 500 miljoen gebruikers in juni 2015. Het gebruik van Facebook Messenger werd vanaf de zomer van 2014 afgedwongen, dat nu succesvol blijkt te zijn. In dit artikel wordt toegelicht welke plannen er voor Facebook Messenger in 2016 zijn.

Plannen voor Facebook Messenger in 2016

Facebook Messenger moet een toepassing worden waarmee alle mensen en bedrijven ter wereld eenvoudig met elkaar kunnen communiceren. In 2015 werden hiervoor nieuwe mogelijkheden aan Facebook Messenger toegevoegd. Zo werd er het Messenger Platform geïntroduceerd, het platform waar ontwikkelaars apps voor kunnen maken die de beleving van chatgesprekken verrijken. Daarnaast werd het onder andere mogelijk om geld te versturen en ontvangen, een taxi te boeken en om videogesprekken te voeren. Tot besluit werd Facebook Messenger voor bedrijven geïntroduceerd waardoor personen directe interactie met bedrijfspagina’s kunnen onderhouden via dezelfde app.

Facebook messenger

In een recente blogpost deelt het hoofd van Facebook Messenger, David Marcus, de belangrijkste aandachtspunten en plannen voor Messenger in 2016. Hieronder worden de belangrijkste plannen toegelicht:

1. Het verdwijnen van telefoonnummers 
Van het voeren van telefoongesprekken en versturen van simpele tekstberichten, naar de beschikbaarheid van slimme computers in onze broekzakken. In Facebook Messenger worden alle functies geboden die het versturen van tekstberichten populair maken. Daarnaast kan de beleving worden verrijkt met stickers, foto’s, audioclips, gif-afbeeldingen, locatiedetails en het versturen van geld. Met Messenger kan iedereen een berichtverzoek versturen naar Facebook-gebruikers. Dit moet er in de toekomst toe leiden dat de beschikking over een telefoonnummer niet meer van toepassing. In plaats van een telefoonnummer moet een naam op termijn voldoende zijn om een chatconversatie te beginnen.

Facebook Messenger berichtverzoek

2. Chatgesprekken zijn de nieuwe apps
Facebook Messenger maakt het in toenemende mate mogelijk om dingen te regelen via chatconversaties. David Marcus beschrijft dat met Messenger nieuwe manieren ontstaan voor interactie met bedrijven en diensten. Zo boek je straks een vliegreis of koopt een boek direct via Messenger en voer je 1-op-1 gesprekken met de klantenservice in dezelfde app. De eerste tekenen hiervan zijn al zichtbaar met het boeken van een Uber taxi via Messenger en de functies van Facebook Messenger voor bedrijven. Chats worden het middelpunt van het mobiele gebruik, vergelijkbaar met zoekmachines voor het internet.

3. Personalisatie in chatgesprekken
Via Facebook Messenger vinden gesprekken plaatsen met goede vrienden, familie en collega’s. Messenger geeft daarom nieuwe mogelijkheden om gesprekken te personaliseren, zodat gesprekken meer een eigen stijl en tone-of-voice krijgen dat vergelijkbaar is met WhatsApp. Groepen op Messenger zijn daar een goed voorbeeld van, waarin vrienden plannen kunnen maken of gebeurtenissen kunnen delen met elkaar. Facebook Messenger moet een ‘digital third space’ worden waar gebruikers zichzelf kunnen uitdrukken en ontspannen.

 

Personalisatie Facebook Messenger

4. Artificial intelligence met M 
Facebook wil Messenger onderscheidend maken ten opzichte van alle andere manieren om tekstberichten te versturen. Hiervoor heeft Facebook de persoonlijke assistent M ontwikkeled. M combineert menselijke en artificial intelligence, waardoor gebruikers in een chatgesprek met M informatie kunnen opvragen of dingen regelen. Op dit moment gebruikt Facebook zelf M om met name te leren hoe mensen gesprekken voeren binnen de app. In de toekomst kan dit leiden tot stembediening (voice control) voor Messenger, waarbij je door te spreken een bericht kunt versturen of dat berichten worden voorgelezen.