27-03-2015 / Martijn Baten

Facebook Messenger krijgt uitbreiding met apps en zakelijke functionaliteiten

Facebook Messenger krijgt binnenkort ondersteuning voor apps van derden en functies specifiek voor bedrijven. De nieuwe toevoegingen werden aangekondigd tijdens de F8 Developers conferentie. Facebook Messenger wordt op dit moment gebruikt door 600 miljoen gebruikers. Met de nieuwe mogelijkheden wil Facebook het gebruik van Messenger intensiveren.

Facebook Messenger krijgt uitbreiding met apps en zakelijke functionaliteiten

Meer dan 40 nieuwe apps worden bij de start gelanceerd om chatgesprekken te verrijken met GIF-afbeeldingen, foto’s, video’s, audiofragmenten en meer. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld een bewegend plaatje versturen met de gifjes-app Giphy. Gebruikers kunnen de apps installeren via de Facebook Messenger applicatie of direct gebruiken in de Messenger-app als ze deze al geïnstalleerd hebben.

Facebook Messenger Apps

Gebruikers kunnen direct een app installeren vanuit de Facebook Messenger app wanneer een vriend een chatbericht verstuurt vanuit een app van derden. Direct reageren is vervolgens mogelijk door op ‘reply’ te tappen en in dezelfde app een reactie te kiezen.

Facebook Messenger App reageren

Gebruikers kunnen vanaf nu gebruik maken van de eerste applicaties die zijn toegevoegd aan Facebook Messenger. Ontwikkelaars kunnen zelf starten met het maken van apps voor   de Messenger-app. Hiervoor heeft Facebook het Messenger Platform opgezet.

Facebook introduceert Messenger voor bedrijven

Naast de toevoeging van apps komt Facebook met de dienst ‘Businesses op Messenger‘ waarmee bedrijven met klanten kunnen communiceren via de chatdienst. Zo kunnen bedrijven direct een gesprek met klanten faciliteren na het doen van een aankoop of kunnen gebruikers aankopen doen via de Messenger-app als er een creditcard aan het profiel van de gebruiker is gekoppeld.

Gebruikers kunnen na een aankoop ervoor kiezen om berichten te ontvangen via Facebook Messenger. Bedrijven kunnen via de app dan een bevestiging sturen van de aankoop, verzendinformatie en statusupdates. Vervolgens kunnen bedrijven ook vragen beantwoorden van klanten. Alles wordt weergegeven in dezelfde chatconversatie waardoor het voor klanten overzichtelijk is hoe het contact met het bedrijf verloopt.

Facebook Messenger Business

De functies van Facebook Messenger voor bedrijven zullen in het begin alleen te gebruiken zijn voor een aantal geselecteerde partners. Aanmelden voor ‘Businesses op Messenger’ kan wel al via een formulier op deze pagina.

Meer tips & tricks voor Facebook Messenger

De Nederlandse Social Media Academie brengt regelmatig handige tips & tricks voor het gebruik van Facebook Messenger. Eerder verschenen de volgende artikelen: