Commerciële kansen met de uitbreiding van Twitter-bedrijfspagina’s

In december 2011 lanceerde Twitter haar bedrijfspagina’s om zo de concurrentie aan te gaan met Facebook en Google+. AdAge (een marketingblog in Amerika) bericht dat de functionaliteiten van een Twitter-bedrijfspagina uitgebreid worden en zo meer commerciële kansen bieden voor merken.

Uitbreiding functionaliteiten Twitter-bedrijfspagina’s

De Twitter-bedrijfspagina’s zullen naast de huidige branding-mogelijkheden uitgebreid worden met meer commerciële mogelijkheden. Op de bedrijfspagina’s kunnen bijvoorbeeld promotionele acties gehouden worden en is het mogelijk om sweepstakes (loterijen) te houden. De uitbreiding is niet alleen aan de voorkant merkbaar maar ook aan de achterkant. Ontwikkelaars kunnen net zoals bij Facebook apps bouwen wat betekent dat de impact ook verder zal gaan dan de beperking in 140 tekens die er tot nu altijd was op Twitter. Naast de bestaande tweets kan met behulp van apps er gecommuniceerd worden in langere berichten.
Wanneer je als bedrijf toch al gebruik wilt maken van Twitter bedrijfspagina’s, moet je minstens voor 25.000 dollar advertenties afnemen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Twitter bedrijfspagina’s? Op de website van de Nederlandse Social Media Academie schreven we eerder deze artikelen:

 

E-commerce ontwikkelingen op Twitter

Twitter is zich steeds meer aan het ontwikkelen als sociaal netwerk met e-commerce-mogelijkheden waar ook transacties mogelijk zijn. Hieronder zijn drie illustrerende voorbeelden gegeven:

Twitter-app
Chirpify
is een dienst waarmee je als bedrijf mensen via Twitter producten / diensten kunt laten kopen. Een leuk voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van Chirpify is Tweet-A-Beer waarmee je vrienden een biertje cadeau kunt doen door middel van een tweet. Als een vriend van je aan de bar zit kun je met een tweet geld overmaken waardoor hij een drankje kan bestellen.

Technologische innovatie
Eén van de Twitter-oprichters (Jack Dorsey) is het bedrijf  Square gestart die het mogelijk maakt om betalingen via een Iphone of Ipad te doen. Met behulp van een app verander je jouw iPhone of iPad in een kassa waarmee creditcard betalingen gedaan kunnen worden.

Merk
American Express is een nieuw initiatief gestart waarmee klanten met een creditcard deze kunnen koppelen aan hun Twitter-account. Op het moment dat ze gebruik willen maken van een aanbieding of een korting kunnen ze dit via Twitter communiceren aan de hand van een specifieke hashtag en wordt de korting op de creditcard geregistreerd. Onderstaande video laat zien hoe het concept werkt.

Het lijkt dat met al deze ontwikkelingen Twitter zich steeds meer aan het ontwikkelen is als een platform waar merken en hun doelgroep samenkomen en transacties een belangrijke rol spelen.