22-04-2012 / Ayman van Bregt

Charles McGuinness heeft onderzoek gedaan op Twitter om te achterhalen welke factoren de kans op een retweet beïnvloeden op basis van de structuur van een Tweet. Hiervoor zijn 100.000 reguliere tweets en 100.000 retweets geanalyseerd. Tijdens de analyse is gelet op de volgende elementen:

  • De lengte van een Tweet
  • Het aantal hashtags
  • Het wel of niet toevoegen van een link in de Tweet
  • Het noemen van mensen in een Tweet (@-mention)

Resultaten onderzoek naar de ideale Tweet door Charles McGuinness

Lengte van de Tweet
Het is voor veel mensen al een uitdaging om binnen de 140 tekens van een Tweet te blijven. Vaak starten mensen met een langer bericht en passen dit steeds aan totdat het binnen de 140 tekens past. De meeste Tweets zijn daarom ook lang en ongeveer 130 – 140 tekens zoals blijkt uit bovenstaande grafiek. Opvallend is dat juist relatief korte tweets sneller worden geretweet zoals is te zien in de grafiek hieronder:

De waarschijnlijkheid om geretweet te worden is hoog bij Tweets tot ongeveer 36 tekens. Hoe korter je tweet, des te groter de kans om geretweet te worden. Dat is althans de conclusie van het onderzoek. Maar wat betekent dit dan bijvoorbeeld voor het gebruik van hastags?

Het aantal hashtags
Als het je doel is om geretweet te worden dan blijkt uit onderstaande grafiek dat je beter geen of hoogstens één hashtag kunt gebruiken. Meerdere hashtags gebruiken kan resulteren in een grotere zichtbaarheid (omdat je tweet met verschillende hashtags verschijnt). Wil je sneller geretweet worden door je eigen volgers, dan is het wellicht verstandiger om slechts één hashtag te gebruiken.

Het toevoegen van een link in de Tweet
Het toevoegen van een link in de Tweet is iets wat logischerwijs vaak gebeurt omdat het voor mensen de call to action is en de manier om meer informatie te delen voor geïnteresseerden. Op basis van het onderzoek zie je in de onderstaande grafieken de impact van een link in een Tweet.

Op basis van de geanalyseerde Tweets met url (22%) wordt 19% geretweet. Tweets zonder url (78%) krijgen 81% retweets. Zonder url lijken tweets net iets meer geretweet te worden. In ieder geval is duidelijk dat mensen die een tweet volledig vol stoppen met informatie en hashtags minder retweets krijgen.

Het noemen van mensen in een Tweet (@-mention)
Net zoals bij het gebruik van hashtags, is het bij het noemen van personen aan te raden om dit niet te veel te doen. Niemand noemen is effectief, één persoon is prima en daarna neemt het effect drastisch af.

Tips voor een tweet die leidt tot een retweet

Alle bovenstaande resultaten kunnen bijdragen maar zijn geen garantie op succes. Mensen zullen bereid zijn om jouw tweets te retweeten omdat je interessante informatie deelt die waardevol is om te delen. Begin dus altijd met goede content en je kunt bovenstaande input benutten om de effectiviteit aan te scherpen.

Onderstaande artikelen kunnen je helpen bij het krijgen van meer retweets: