
19-09-2019 / Martijn Baten
Een veelgestelde vraag over het gebruik van Instagram, is de relevantie en effectiviteit van hashtags. Kunnen hashtags beter gebruikt worden in het onderschrift van een Instagram bericht of beter verwerkt worden in de eerste reactie? Een recente studie geeft relevante inzichten voor iedereen die effectief hashtags wil gebruiken op Instagram.
Effectief hashtags gebruiken op Instagram
Uit het onderzoek komt naar voren dat een merendeel van de bedrijven de hashtags in het onderschrift van het Instagram bericht verwerken. Minder dan 10% van de bedrijven plaatst de hashtags in de eerste opmerking, nadat het bericht is gepubliceerd. Uit het onderzoek komt naar voren dat hashtags in het bijschrift van het bericht resulteren in een gemiddeld beter bereik voor elke categorie, dan in de eerste reactie van het bericht. Voor profielen met minder dan 5.000 volgers gaat dit gemiddeld om 3,5% meer bereik en bij profielen tussen de 5.000 en 10.000 volgers gaat dit om slechts 1,23% meer bereik. Kort gezegd; op basis van deze analyse blijkt dat het plaatsen van de hashtags in de eerste reacties geen voordeel oplevert.
Per Instagram bericht kunnen er 30 hashtags worden opgenomen. Gemiddeld worden er door bedrijven 7 hashtags gebruikt. In een eerder onderzoek is aangetoond dat het gebruiken van 9 tot 11 hashtags per bericht leidt tot een optimale betrokkenheid. Berichten met 30 hashtags resulteren dan ook niet in een hogere betrokkenheid. Terwijl het onderzoek van Quintly suggereerde dat het niet gebruiken van hashtags de beste manier is voor een optimale betrokkenheid. Het hangt natuurlijk ook van de doelgroep en de specifieke hashtags die worden gebruikt.
Meer leren over Instagram en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.