09-11-2018 / Martijn Baten

Het aantal berichten dat gebruikers van Facebook bekijken is gedaald met 7%. De daling heeft betrekking op alle social mediaplatformen die onderdeel zijn van Facebook zoals Instagram en WhatsApp. De daling is in lijn met de laatste kwartaalcijfers van Facebook die een vertraagde groei laten zien en een afname van gebruikers in Europa. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten over contentconsumptie toegelicht.

Facebook gebruikers consumeren fors minder content

Volgens een rapport dat is uitgebracht door analist Brian Wieser van de Pivotal Research Group is de daling op Facebook zelf het grootst. Hier werd een daling in het afgelopen jaar gezien van 20% in het consumeren van content op het online sociale netwerk. Hoewel het aantal gebruikers nog altijd (langzaam) groeit, neemt de actieve consumptie op het platform dus significant af.

De afname in contentconsumptie op Facebook is geheel in lijn met de ontwikkelingen dit jaar rond het bedrijf.  In het voorjaar van 2018 stond Facebook veel in de negatieve publiciteit rond het data schandaal met Cambridge Analytica. Sindsdien ligt het bedrijf onder een vergrootglas en willen overheden meer toezicht op het bedrijf en betere regelgeving. Alle publiciteit heeft ertoe bijgedragen dat gebruikers minder tijd doorbrengen op het platform en interactie hebben op content. Daarbij komt dat Facebook zelf begin 2018 het eigen algoritme voor het nieuwsoverzicht heeft veranderd om zo meer focus op interactie te leggen en minder op de content van bedrijven. Wanneer gebruikers steeds minder tijd doorbrengen op het platform zal dit ook gevolgen hebben voor de investeringen die adverteerders doen in het platform. Dat zal vervolgens een directe impact zal hebben op de omzet en winstgevendheid van het bedrijf.

Meer statistieken en cijfers over de laatste groei van Facebook is te vinden in dit artikel.

Groei van Facebook gebruikers langzamer dan verwacht

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.