12-04-2019 / Martijn Baten

Facebook maakt het mogelijk om de advertenties van bedrijven, politieke organisaties en bekende personen te doorzoeken. De nieuw gelanceerde advertentiebibliotheek van Facebook bundelt alle advertenties op het online sociale netwerk en maakt het mogelijk om de advertenties per bedrijfspagina te raadplegen. De bibliotheek maakt de eerdere belofte van Facebook waar om de transparantie voor gebruikers te vergroten.

Facebook lanceert doorzoekbare advertentiebibliotheek

Het advertentiearchief van Facebook dat in mei 2018 werd gelanceerd, bevatte eerder alleen advertenties met betrekking tot politieke -en beleidskwesties. Nu bevat de advertentiebibliotheek alle actieve advertenties van Facebook bedrijfspagina’s. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om de activiteiten in de advertentiecampagnes van anderen te monitoren.

Alle actieve Facebook advertenties bekijken

In de advertentiebibliotheek zijn alle actieve Facebook advertenties die een pagina weergeeft zichtbaar. Daarnaast zijn alle advertenties gerelateerd aan politiek of onderwerpen van belang binnen de Europese Unie te doorzoeken, ook als deze in het verleden zijn ingezet. De nieuwe Facebook advertentiebibliotheek biedt de mogelijkheid om te zoeken naar een adverteerder en de actieve advertenties van deze adverteerder te bekijken. De advertentiebibliotheek geeft het advertentiemateriaal en de advertentietekst vervolgens weer. Door op de advertentiegegevens te klikken, wordt er aanvullende informatie weergegeven, bijvoorbeeld informatie uit het gedeelte Info van de pagina of over het leadformulier voor een advertentie-indeling voor leads genereren. De advertenties kunnen ook op land geselecteerd worden.

Een pagina bekijken in de advertentiebibliotheek geeft aanvullende context over de pagina, zoals wanneer deze is gemaakt, naamswijzigingen en locatie van beheerders. De locatie van beheerders kan alleen worden bekeken voor pagina’s met veel fans of indien een advertentie gerelateerd aan politiek onderwerp wordt weergegeven. Actieve advertenties kunnen gerapporteerd worden wanneer deze het advertentiebeleid van Facebook schenden.

Als er in de advertentiebibliotheek wordt geklikt op advertentiedetails bekijken voor een advertentie gerelateerd aan een politiek onderwerp, wordt er specifieke informatie over de advertentie weergegeven. De volgende informatie kan worden weergegeven:

  • Advertentie actief of inactief;
  • Opmerking als de advertentie is afgekeurd;
  • Aantal weergaven van de advertentie;
  • Gemiddeld besteedbare bedrag aan de advertentie;
  • Demografische gegevens (leeftijd en geslacht) van de mensen die de advertentie hebben gezien;
  • Locatie waar mensen de advertentie bekeken.
Naast bovenstaande specifieke informatie kan er in het advertentiebibliotheekrapport aanvullende informatie worden bekeken, zoals de looptijd van een advertentie en de uitgaven aan advertenties gerelateerd aan politiek of onderwerpen van belang in de afgelopen week.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.