Meer transparantie over Facebook advertentietargeting

Facebook introduceert een nieuwe versie van de ‘Waarom zie ik dit?’ knop, om meer transparantie over Facebook advertentietargeting te bieden. De uitbreiding van de functie geeft Facebook gebruikers meer inzicht in hoe zij door adverteerders worden bereikt aan de hand van de beschikbare interesses van een Facebook gebruiker en laat zien waarom zij een specifieke advertentie te zien krijgen.

Meer transparantie over Facebook advertentietargeting

De uitbreiding van de informatie die over een adverteerder wordt gegeven, is de meest recente update die Facebook heeft doorgevoerd om gebruikers inzicht te geven hoe hun gegevens gebruikt worden. Een jaar geleden, in de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal, werden maatregelen door Facebook genomen om adverteerders te verplichten om alleen gegevens van een doelgroep te uploaden die zijn verkregen binnen wettelijke kaders.

De nieuwe versie van de ‘Waarom zie ik dit?’ knop geeft gebruikers meer inzicht op basis waarvan zij benaderd worden door een adverteerder. Een probleem met een advertentie kan eenvoudiger gemeld worden bij Facebook en de nieuwe functie geeft daarvoor ook beter inzicht in de acties tegen het bedrijf.

Facebook advertentietargeting via Waarom zie ik dit

Voor marketeers vragen de nieuwe functies om meer verantwoordelijkheid te nemen voor het adverteren op Facebook en daarbij aan de wettelijke eisen te voldoen. Voor gebruikers is het een daarnaast een manier om nog beter te begrijpen hoe de Facebook advertentietargeting werkt.

Voor veel bedrijven en adverteerders is het een uitdaging om zo gericht en relevant mogelijk de juiste personen op Facebook te bereiken. De ‘Waarom zie ik dit?’ functie is een handige aanvulling voor adverteerders die graag willen weten op welke manier vergelijkbare spelers in de markt adverteren en zoeken naar inspiratie. Door de uitbreiding van de functie kunnen adverteerders gerichter inzicht krijgen in de targeting instellingen die een adverteerder gebruikt en deze gebruiken ter optimalisatie van de eigen advertentiecampagnes.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.