05-04-2019 / Martijn Baten
Facebook heeft een functie ontwikkeld die gebruikers meer informatie en controle per bericht geeft over het nieuwsoverzicht. Gebruikers kunnen zien waarom het bericht in hun ‘tijdlijn’ is verschenen en krijgen de mogelijkheid om aan te geven of ze meer van deze vergelijkbare berichten in de toekomst willen zien.

Facebook legt uit waarom berichten in nieuwsoverzicht verschijnen

Met de nieuwe functie helpt Facebook gebruikers beter inzicht te krijgen in de informatie die zij te zien krijgen in het nieuwsoverzicht. Zo is het gemakkelijker te controleren welke informatie er van vrienden, pagina’s en groepen afkomstig is.

De functie werd al in 2014 gelanceerd en is aan de hand van feedback door de jaren heen uitgebreid en verbeterd. Dit betekent dat er nu op berichten en advertenties in het Facebook nieuwsoverzicht geklikt kan worden om te achterhalen waarom het verschijnt. Daarbij komt vanaf nu de mogelijkheid om het nieuwsoverzicht verder te personaliseren. Sneltoetsen naar elementen zoals, zie eerst, niet meer volgen, voorkeuren en privacysnelkoppelingen helpen bij het personaliseren van het Facebook nieuwsoverzicht. Onderstaande afbeelding laat de nieuwe functies zien.

Het doel van het Facebook nieuwsoverzicht is relevante berichten aan gebruikers te tonen. De nieuwe uitleg-functie is te vinden in het ‘dropdown menu’ in de rechterbovenhoek van een bericht. Er wordt weergegeven waarom een bepaald bericht in het nieuwsoverzicht getoond wordt, via een vriend, Facebook groep of bedrijfspagina. De grootste invloed op de volgorde waarop berichten worden weergegeven zijn de volgende factoren:

  • Hoe vaak er interactie is met berichten van personen, bedrijfspagina’s of groepen;
  • Hoe vaak een bepaald type bericht wordt gebruikt, video’s, foto’s of links;
  • De populariteit van de gedeelde berichten door personen, pagina’s en groepen die worden gevolgd.

Bedrijven hebben de mogelijkheid om persoonsgegevens zoals e-mails en telefoonnummers te uploaden om hun klanten gericht op Facebook te bereiken. Facebook probeert de advertentie aan de meest relevante doelgroep te koppelen zonder herkenbare informatie terug te geven aan het bedrijf. De functie “Waarom zie ik deze advertentie?” bevat nu details zoals wanneer de adverteerder de informatie heeft geüpload of als de adverteerder met een andere marketingpartner samenwerkt om de advertentiecampagne uit te voeren. In het artikel ‘Meer transparantie over Facebook advertentietargeting’dat eerder verscheen wordt toegelicht hoe de terugkoppeling over advertentietargeting door bedrijven werkt.

Voor meer informatie over de samenstelling van het nieuwsoverzicht kun je terecht in het Facebook helpcentrum of onderstaande video bekijken van Inside feed.

Why Am I Seeing This Post?

Geplaatst door Facebook op Zondag 31 maart 2019

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.