03-01-2014 / Martijn Baten

Facebook Like

Facebook ‘likes’ of het delen van updates (shares) hebben geen impact op de manier waarop Google zoekresultaten toont. Al geruime tijd is er speculatie dat likes op status updates (met links) en het delen van updates (met links) op Facebook de zoekresultaten bij Google beïnvloed. Een onderzoek door Eric Enge laat zien dat interactie op Facebook geen impact oplevert op de Google zoekresultaten. Het onderzoek ‘Does Facebook activity impact SEO’ door Eric Enge laat dit zien.

Facebook likes zorgen niet voor betere zichtbaarheid in Google

Enge onderzocht de impact door twee verschillende webpagina’s op drie verschillende domeinnamen te plaatsen. Vervolgens zorgde hij voor ‘likes’ op deze pagina’s. Hoewel elke pagina meer dan 900 ‘likes’ kreeg, werden de webpagina’s niet door Google geïndexeerd. Een verklaring hiervoor is te zoeken in het feit dat Google niet kan zien hoe betrouwbaar de uitgebrachte like is. Bij het indexeren van links kijkt een zoekmachine ook naar de betrouwbaarheid van de site waar naar wordt gelinkt. Het is goed mogelijk dat de likes afkomstig zijn van daarvoor speciaal aangemaakte Facebook profielen (zogenaamde nep-accounts). Hiermee is voor Google minder waardevol om hiernaar te kijken.

Enge heeft ook onderzocht welke impact het delen van links binnen Facebook heeft op de Google zoekresultaten. 50 mensen werden gevraagd om verschillende links te delen, uiteindelijk 10 mensen deden dit. Hoewel het experiment hier op kleinere schaal plaatsvond, nam Google geen van de pagina’s op in de zoekresultaten. Dit zou uiteraard ook kunnen door de kleine schaal waarop de links werden gedeeld.

Facebook nieuwsoverzicht

Delen van links binnen Facebook wordt steeds belangrijker

Het delen van artikelen op Facebook is overigens wel steeds belangrijker voor zichtbaarheid binnen het online sociale netwerk. Recente aanpassingen aan het algoritme (Facebook Edgerank) van het Facebook nieuwsoverzicht zorgt ervoor dat er meer aandacht wordt besteed aan kwalitatief goede content. In het artikel ‘Facebook nieuwsoverzicht focust op kwalitatieve content‘ is meer te lezen over de recente veranderingen.