07-03-2014 / Martijn Baten

Vernieuwd Facebook nieuwsoverzicht

Facebook introduceert een nieuw uiterlijk van het Facebook nieuwsoverzicht. Hiermee wil het online sociale netwerk gebruikers van desktop en mobiel een gelijke ervaring bieden. Vorig jaar werd nieuwe versie van het Facebook nieuwsoverzicht geïntroduceerd, maar de implementatie bleef achterwege. Nu, een jaar later, kondigt Facebook een vernieuwing aan die subtieler is dan de opzet van een jaar geleden.

Facebook nieuwsoverzicht krijgt een nieuw uiterlijk

Het nieuwe uiterlijk van het Facebook nieuwsoverzicht bevat onder andere het gebruik van een nieuw lettertype en een betere vertoning van afbeeldingen zodat deze effectiever gebruik maken van de ruimte in het nieuwsoverzicht. De betere vertoning van de afbeeldingen is ook interessant voor het gebruik van externe links die het online sociale netwerk meer visueel wil uitlichten in het nieuwsoverzicht. Andere veranderingen zijn grotere knoppen voor het onderdeel ‘Vrienden die je misschien kent’ in het rechtermenu op de pagina. Ook zijn de iconen voor het plaatsen van een update of het delen van een foto of video van een kleine aanpassing voorzien.

De vernieuwde versie van het nieuwsoverzicht is tot stand gekomen doordat Facebook het aangekondigde design een jaar geleden onder een beperkte groep heeft getest. De feedback van deze gebruikers heeft Facebook gebruikt om tot het nieuwe uiterlijk te komen. Hieronder is het verschil te zien tussen het nieuwe en oude Facebook nieuwsoverzicht:

Vernieuwd Facebook nieuwsoverzicht
De vernieuwde versie van het Facebook nieuwsoverzicht.
Oude Facebook nieuwsoverzicht
De oude versie van het Facebook nieuwsoverzicht