15-03-2019 / Martijn Baten
Facebook CEO Mark Zuckerberg heeft aangegeven dat het bedrijf zich wil heroriënteren rond het thema privacy. Zuckerberg belooft gebruikers beter te beschermen, maar het is nog niet duidelijk wat dit voor de data van de gebruikers gaat betekenen. Op dit moment is de reputatie van Facebook rond privacy slecht en nog niet hersteld van onder andere het dataschandaal vorig jaar.

Facebook wil zich focussen op privacy

In de toekomst zullen WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram Direct de belangrijkst plekken worden binnen Facebook, zegt Zuckerberg in een recent gepubliceerd visiestuk. In het stuk erkent Zuckerberg dat steeds meer gebruikers ‘privé-delen’ verkiezen boven openbaar delen.

“Privécommunicatie, verdwijnende berichten en kleine groepen zijn de snelgroeiende onderdelen van online communicatie”, schrijft Zuckerberg in het visiestuk. “De openbare sociale netwerken hebben inmiddels een plek, maar ik zie een grote toekomst voor Facebook in het ontwikkelen van een simpeler product dat gefocust is op privacy.”

Uit eerdere signalen werd al duidelijk dat Facebook de verschillende chat-apps aan elkaar wil koppelen, waardoor gebruikers onderling gemakkelijker met elkaar kunnen gaan communiceren. Dat is een belangrijke stap voor Facebook om nog beter inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers; metadata die zeer waardevol is voor adverteerders. Het dieper integreren van de verschillende diensten geeft Facebook straks een nog beter beeld hoe mensen zich tot elkaar verhouden.

End-to-end-encryptie

Daarnaast krijgen Messenger en Instagram Direct Messenger in navolging van WhatsApp end-to-end-encryptie. Dit betekent dat alleen de zender en ontvanger de berichten kunnen lezen en niet Facebook of de overheid. Hoewel de privacy voor gebruikers zal toenemen, heeft het introduceren van end-to-end-encryptie ook nadelen. Zo zal het door de uitbreiding lastiger worden om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. In landen als India en Nigeria is dit op WhatsApp nu al een groot probleem. Daarnaast kan het de chat-apps aantrekkelijker maken voor criminelen en terroristen.

Naast een veranderend verdienmodel en reputatieschade voor Facebook is er nog een reden voor de nieuwe richting die het bedrijf op wil. De inzet van de blogpost richting gebruikers is hoofdzakelijk een PR-actie van Zuckerberg waarin de CEO beloofd dat de dienstverlenging verbeterd wordt en er meer privacy voor de gebruikers komt. Dat terwijl de plannen rondom privacy nog redelijk abstract en onduidelijk zijn.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.