30-12-2011 / Martijn Baten

Gesponsorde Verslagen in het Facebook Nieuwsoverzicht

Facebook kondigde deze week aan gesponsorde verslagen te gaan vertonen in het Nieuwsoverzicht van gebruikers. Gesponsorde verslagen zijn advertenties op Facebook waarbij vrienden zichtbaar kunnen zijn als ambassadeur van het merk. Begin 2011 werden gesponsorde verslagen enkel getoond aan de zijkant van de pagina. Sinds November worden de advertenties ook opgenomen in de Ticker. Vanaf 2012 worden gesponsorde geslagen ook vertoond in het nieuwsoverzicht.

Eén gesponsord verslag per dag

Facebook gebruikers zullen maximaal één gesponsord verslag per dag in hun Nieuwsoverzicht zien. De advertenties lijken erg op normale statusupdates van vrienden of bedrijfspagina’s en zijn enkel te onderscheiden door een kleine vermelding onderaan de advertentie. Het is voor gebruikers onmogelijk om de advertenties te verbergen, waar dit wel mogelijk is bij statusupdates van vrienden of bedrijfspagina’s.

De voordelen voor bedrijven

Voor bedrijven biedt het tonen van gesponsorde verslagen een extra manier om nieuwe fans te binden aan de bedrijfspagina. In het artikel Onderzoek: De kracht van een Facebook fan voor een merk kon je al lezen dat statusupdates van bedrijven nauwelijks op de bedrijfspagina zelf maar vooral in het Nieuwsoverzicht van fans worden gelezen. De mogelijkheid om hierin te adverteren is dus een interessante manier om in contact met fans te treden.

In onderstaande afbeelding wordt het principe van adverteren in het Nieuwsoverzicht visueel uitgelegd. Als adverteerder kun je ervoor kiezen om een eigen statusupdate (van een bedrijfspagina) of een die is gegenereerd door een fan te gebruiken als gesponsord verslag. Deze statusupdate krijgt een opvallende plaats in het nieuwsoverzicht.

Gesponsorde Verslagen in Facebook Nieuwsoverzicht