Grote verschillen in verspreiding van afbeeldingen op Facebook

Facebook afbeeldingen viraal

Het plaatsen van afbeeldingen op Facebook is een effectieve manier om een boodschap te communiceren en de interactie te stimuleren. Het nieuwsoverzicht op Facebook geeft dankzij het EdgeRank algoritme afbeeldingen een betere positie op de startpagina van gebruikers. Onderzoekers van het Facebook Data Science team hebben in kaart gebracht wat er gebeurt wanneer een afbeelding zich ‘viraal’ verspreidt op het online sociale netwerk. Het onderzoek concludeert dat verspreiding van afbeeldingen goed kan ontstaan op Facebook, maar dat er sterke verschillen zijn in de manier waarop dat gebeurt.

Facebook onderzoek: The Anatomy of Large Facebook Cascades

Het onderzoek ‘The Anatomy of Large Facebook Cascades‘ werd gedaan op basis van twee geplaatste afbeeldingen op Facebook. De afbeeldingen in het onderzoek waren de afbeelding van de verkiezingsoverwinning van Obama in november en een afbeelding geplaatst door een Noorse-gebruiker met een humoristische oproep voor 1 miljoen ‘vind-ik-leuks’ (op het internet wordt de tweede afbeelding een ‘meme‘ genoemd).

Hoewel beide afbeeldingen vrij snel werden verspreid over Facebook laat het onderzoek zien dat er wel een verschil is, in de manier waarop de afbeeldingen werden gedeeld. De afbeelding van Obama (OVP) werd massaal gedeeld in het eerste uur nadat deze was geplaatst. Hierna nam het delen van de afbeelding snel af. De afbeelding geplaatst door de Noor (MLM) werd na het plaatsen geleidelijk gedeeld (zie ook visualisatie bovenaan dit artikel). Bij het naderen van de 1 miljoen ‘likes’ is een piek te zien in het aantal keren dat de afbeelding gedeeld wordt. Het verder verspreiden van de afbeelding nam direct na het behalen van de 1 miljoen likes af.

Delen van afbeelding op Facebook over tijd

Naast het delen van de afbeelding gemeten over tijd is er ook gekeken naar demografische verschillen. Een groot verschil in het delen van de afbeeldingen is merkbaar tussen vrouwen en mannen. De afbeelding van de Noor (MLM) werd vooral ‘geliked’ en gedeeld door mannen in tegenstelling tot de foto met Obama (OVP) waar er bij de foto vooral interactie was door vrouwen. Uit onderstaande grafiek is dit ook af te lezen:

Interactie door vrouwen

Andere Facebook onderzoeken

Facebook doet regelmatige onderzoek naar het gebruik van het online sociale netwerk. Eerder plaatste de Nederlandse Social Media Academie de volgende artikelen over deze Facebook onderzoeken: