Interactie op Facebook bedrijfspagina’s gedaald met 20%

De gemiddelde interactie op berichten van Facebook bedrijfspagina’s is gedaald met 20 procent sinds januari 2017. BuzzSumo analyseerde meer dan 880 miljoen Facebook berichten op interactie en bereik. De belangrijkste inzichten uit het onderzoek staan in dit artikel op een rij.

Interactie op Facebook bedrijfspagina’s gedaald met 20%

Dat de gemiddelde interactie op berichten van Facebook bedrijfspagina’s zo’n sterke daling heeft ondervonden komt niet als een grote verrassing. Over het algemeen is het organisch bereik van Facebook berichten aan het dalen sinds eind 2013. Daarnaast heeft Facebook recentelijk verschillende wijzigingen doorgevoerd die mogelijk hebben bijgedragen aan de daling van de interactie, zoals:

Vorig jaar augustus kondigde Facebook al een update aan die ervoor zorgt dat elk bericht dat in het Facebook nieuwsoverzicht verschijnt individueel relevant is;

Wat wel opvalt is dat geen van deze veranderingen een directe relatie heeft met de plotselinge daling in interactie, die plaatsvond in januari 2017. Een mogelijke verklaring zou de update kunnen zijn die in juni 2016 werd doorgevoerd, die ervoor zorgt dat berichten geplaatst door vrienden en familie een meer prominente plaats krijgen in het nieuwsoverzicht van Facebook gebruikers. Mocht Facebook deze update hebben opgevoerd in januari, dan zou dit een logische verklaring zijn voor de sterkte, plotselinge daling.

Onderstaande grafiek laat de daling in de interactie op Facebook zien over tijd gebaseerd op de analyse van BuzzSumo:

Interactie op Facebook bedrijfspagina’s gedaald met 20 procent

Videoberichten
Uit het onderzoek van BuzzSumo blijkt dat met name de interactie op berichten met foto’s of links daalde, waar de interactie op videoberichten nauwelijks is veranderd. Voor een sterker bereik en interactie op Facebook kan het dus raadzaam zijn om met regelmaat gebruik te maken van video’s in Facebook berichten.

Interactie op videoberichten

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.