
08-09-2017 / Martijn Baten
De gemiddelde interactie op berichten van Facebook bedrijfspagina’s is gedaald met 20 procent sinds januari 2017. BuzzSumo analyseerde meer dan 880 miljoen Facebook berichten op interactie en bereik. De belangrijkste inzichten uit het onderzoek staan in dit artikel op een rij.
Interactie op Facebook bedrijfspagina’s gedaald met 20%
Dat de gemiddelde interactie op berichten van Facebook bedrijfspagina’s zo’n sterke daling heeft ondervonden komt niet als een grote verrassing. Over het algemeen is het organisch bereik van Facebook berichten aan het dalen sinds eind 2013. Daarnaast heeft Facebook recentelijk verschillende wijzigingen doorgevoerd die mogelijk hebben bijgedragen aan de daling van de interactie, zoals:
Vorig jaar augustus kondigde Facebook al een update aan die ervoor zorgt dat elk bericht dat in het Facebook nieuwsoverzicht verschijnt individueel relevant is;
- In januari verbeterde Facebook het systeem om authentieke content beter te kunnen identificeren en rangschikken;
- In mei verminderde Facebook het bereik van links naar websites met veel advertenties;
- In diezelfde maand voerde Facebook een verandering door om clickbait beter aan te kunnen pakken;
- Begin augustus begon Facebook met het benadelen van links naar websites die niet voor mobiel zijn geoptimaliseerd.
Onderstaande grafiek laat de daling in de interactie op Facebook zien over tijd gebaseerd op de analyse van BuzzSumo:
Videoberichten
Uit het onderzoek van BuzzSumo blijkt dat met name de interactie op berichten met foto’s of links daalde, waar de interactie op videoberichten nauwelijks is veranderd. Voor een sterker bereik en interactie op Facebook kan het dus raadzaam zijn om met regelmaat gebruik te maken van video’s in Facebook berichten.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.