Vrienden en familie eerst vertoond in Facebook nieuwsoverzicht

Facebook nieuwsoverzicht

In het Facebook nieuwsoverzicht komen berichten van vrienden en familie voortaan bovenaan te staan. Recentelijk kondigde Facebook aan dat het nieuwsoverzicht wordt aangepast om gebruikers meer relevantie te bieden. In dit artikel staan alle belangrijkste veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht op een rij.

Vrienden en familie eerst vertoond in Facebook nieuwsoverzicht

Met de aanpassing aan het Facebook nieuwsoverzicht neemt het online sociale netwerk een duidelijk standpunt in; Facebook gebruikers moeten naast adverteerders niet uit het oog verloren worden. Facebook zoekt constant naar een juiste balans tussen het belang van de eindgebruiker en de adverteerder. Met de meest recente aanpassing worden berichten door en voor gebruikers duidelijk voorop gesteld.

Met de aanpassingen aan het nieuwsoverzicht heeft Facebook inzichtelijk gemaakt op basis van welke elementen het Facebook nieuwsoverzicht wordt samengesteld. Lange tijd werd hierover geschreven als het EdgeRank algoritme. In de Facebook blogpost ‘News Feed Values‘ wordt beschreven hoe het algoritme werkt en welke factoren van invloed zijn op de berichten en personen die zichtbaar zijn in het nieuwsoverzicht. Het algoritme voor het Facebook nieuwsoverzicht wordt samengesteld op basis van drie soorten berichten:

  1. Berichten van vrienden en familie: Volgens Facebook zijn dit de belangrijkste berichten voor gebruikers. Er wordt veel aandacht besteed aan het verbinden van gebruikers aan hun vrienden.
  2. Informatieve berichten: Gebruikers zoeken volgens Facebook naar berichten die leerzaam en informatief zijn, zoals het laatste nieuws, het volgen van sportevenementen, maar ook lokale gebeurtenissen of een recept.
  3. Vermakelijke berichten: Volgens Facebook zoeken gebruikers ook naar entertainment in het nieuwsoverzicht zoals het volgen van beroemdheden en atleten of het bekijken van Facebook Live video’s of het delen van grappige foto’s.

 

De volgorde waarin berichten verschijnen blijft voor een groot deel afhankelijk van de individuele gebruiker. Als gebruiker zijn er verschillende acties die de vertoning in het Facebook nieuwsoverzicht beïnvloeden:

 

De gevolgen voor bedrijven in het Facebook nieuwsoverzicht

Voor bedrijven betekent de aanpassing aan het Facebook nieuwsoverzicht dat het steeds belangrijker wordt om interactie met fans te bewerkstelligen door het bieden van relevante updates en content. Pagina’s die hierin slagen zullen betere bereikcijfers en meer websitebezoekers ervaren als gevolg van de interactie van fans. Facebook bedrijfspagina’s die zich hier niet voor inspannen, zullen waarschijnlijk op de lange termijn een afname in bereik zien. Het lijkt erop dat Facebook hiermee een signaal wil afgeven aan bedrijven om zich in te spannen de gebruiker op de eerste plaats te zetten. Via deze pagina geeft Facebook enkele vuistregels om hiermee rekening te houden.