13-04-2015 / Ayman van Bregt
LinkedIn introduceert de nieuwe dienst LinkedIn Elevate. Deze nieuwe dienst helpt organisaties en hun medewerkers bij de content marketing-activiteiten om zo zichtbaarheid via social media te vergroten. In dit artikel staan de belangrijkste functionaliteiten van LinkedIn Elevate op een rij.
LinkedIn Elevate helpt organisaties met content marketing
Op LinkedIn delen professionals content zoals links naar nieuwsartikelen, blogposts en presentaties (met behulp van de Slideshare-integratie). Het delen van content stelt professionals in staan om beter zichtbaar te zijn en kennis te delen met het eigen netwerk. Organisaties delen dezelfde informatie, maar dan met als doel de zichtbaarheid van de organisatie te vergroten zich te positioneren als een aantrekkelijke werkgever en om producten of diensten effectiever in de markt te zetten.
De nieuwe dienst LinkedIn Elevate wil de verbinding leggen tussen professionals en organisaties. Onderzoek van LinkedIn wijst uit dat slechts in 2% van de medewerkers bij organisaties content van hun eigen organisatie delen op LinkedIn. De 2% van de groep professionals die dit doet veroorzaakt echter wel 20% van de interactie. Een onbenut potentieel dus dat met behulp van LinkedIn Elevate beter benut moet kunnen worden.
Ondersteuning bij content marketing door LinkedIn Elevate
LinkedIn Elevate helpt organisaties om professionals te ondersteunen bij het delen van content op social media. Eén van de problemen is dat medewerkers vaak niet weten waar ze goede deelbare content kunnen vinden. LinkedIn Elevate helpt organisaties en medewerkers bij het cureren van content, het vervolgens delen van de content via social media en naderhand meten van de impact.
Suggesties voor content op LinkedIn Elevate
LinkedIn Elevate maakt gebruik van het algoritme achter LinkedIn Pulse en Newsle. Deze intelligentie zorgt er voor dat professionals de juiste suggesties krijgen voor relevante content. Daarnaast kunnen organisaties zelf suggesties doen aan medewerkers om content te delen. Curatoren van content kunnen met één druk op de knop medewerkers suggesties sturen om te delen. Om content voor iedereen relevant te houden kunnen medewerkers worden toegevoegd aan specifieke onderwerpen waarover suggesties worden gedaan.
Eenvoudig delen van content via LinkedIn Elevate
Het delen van de content via LinkedIn Elevate verloopt eenvoudig via dekstop en mobiele apps (iOS en Android). Delen van content is momenteel alleen mogelijk op LinkedIn en Twitter. Later zullen ook Facebook en andere social media worden toegevoegd. LinkedIn Elevate maakt gebruik van intelligentie om de content in te plannen zodat deze gedeeld wordt op het moment dat het netwerk online is. Deze is gepersonaliseerd en vergelijkbaar met de functie in Hootsuite.
Meten van inzichten met LinkedIn Elevate
De statistieken van LinkedIn Elevate geven inzichten die voor zowel medewerkers als organisaties interessant zijn. Medewerkers zien hoe vaak de content die ze gedeeld hebben daadwerkelijk likes en reacties hebben gekregen en hoe vaak ze vervolgens door het netwerk zijn gedeeld. Organisaties krijgen beter inzicht in hun content marketing-activiteiten zoals het aantal vacatures dat is bekeken, het aantal nieuwe volgers voor een LinkedIn bedrijfspagina en informatie die het commerciële proces kan ondersteunen. Ook zien organisaties welke medewerkers er actief content delen en/of veel interactie bewerkstelligen. Organisaties kunnen hierop vervolgens inspelen.
LinkedIn Elevate is in het afgelopen kwartaal getest door bedrijven als Adobe en Unilever. Medewerkers in deze organisaties deelden zes keer meer dan in de maanden voorafgaand aan de pilot. Medewerkers van Unilever zorgden daarnaast voor vier keer meer bezoeken aan de LinkedIn bedrijfspagina, twee keer zoveel nieuwe paginavolgers en zes keer meer bekeken vacatures.
LinkedIn Elevate is op dit moment alleen beschikbaar op uitnodiging en zal vanaf september 2015 (3e kwartaal) beschikbaar worden voor het publiek. Meer informatie over LinkedIn Elevate is hier te vinden.