LinkedIn vergroot viraal effect van artikelen via LinkedIn Today

LinkedIn heeft extra mogelijkheden toegevoegd aan LinkedIn Today. Dit is de nieuwssectie van LinkedIn waar populair nieuws wordt gefilterd op basis van persoonlijke interesses. Enige tijd geleden is LinkedIn Today veranderd om meer waarde toe te voegen voor gebruikers van de nieuwssectie. In een eerder artikel zijn deze veranderingen als eens behandeld. Inmiddels is er ook een sociaal component toegevoegd aan LinkedIn Today. Het is nu mogelijk om nieuwsartikelen te waarderen (‘Liken’) en te voorzien van reacties. De waarderingen en reacties worden zichtbaar in het statusoverzicht van LinkedIn-gebruikers waardoor het virale effect van artikelen wordt vergroot.

Nieuwsartikelen waarderen

Het waarderen van nieuwsartikelen binnen LinkedIn Today lijkt op de manier zoals dit gebeurt op Facebook. Onder ieder artikel is een icoon van een duim te vinden. Door op dit icoon te klikken, geef je het artikel een waardering (‘Like’). Het getal achter het icoon geeft het aantal mensen weer dat het artikel ook een waardering heeft gegeven.

Wanneer je op de tekst ‘See more’ klikt, kun je het artikel in zijn geheel lezen en tevens een overzicht zien van de mensen die het artikel een beoordeling gaf. Op deze manier zou je eventueel in contact kunnen treden met LinkedIn-gebruikers die zich aangetrokken voelen tot dezelfde onderwerpen als jij.

Wanneer je een nieuwsartikel voorziet van een waardering, wordt dit zichtbaar in het statusoverzicht van jouw LinkedIn connecties. Op deze manier ontstaat een ‘viraal effect’ waardoor nieuwsartikelen sneller worden verspreid en meer bekendheid krijgen op LinkedIn. Connecties kunnen direct in het statusoverzicht reageren op het artikel (via ‘Comment’), het artikel delen (via ‘Share’) of het artikel zelf ook voorzien van een waardering (via ‘Like’). Deze mogelijkheden dragen allemaal bij aan het verspreiden van nieuwsartikelen binnen LinkedIn.

Het vergroten van het virale effect van nieuwsartikelen binnen LinkedIn sluit aan bij het ongedaan maken van de mogelijkheid om berichten via Twitter automatisch door te sturen naar LinkedIn. Een groot deel van de activiteit op Twitter bestaat uit het doorplaatsen van nieuwsartikelen. Voorheen kozen veel mensen ervoor om hun tweets automatisch naar hun LinkedIn profiel te sturen. Hierdoor werden tweets met nieuws zowel via Twitter als LinkedIn gedeeld. Het lijkt erop dat LinkedIn deze activiteit nu graag binnen het eigen netwerk wil laten plaatsvinden.

Reageren op nieuwsartikelen

Naast het geven van een beoordeling (‘Like), kan er ook binnen LinkedIn Today op artikelen worden gereageerd. Dit kun je doen door op het icoon van een tekstballon te klikken. Er opent een invoervenster waar de reactie geformuleerd kan worden. Om de reactie te plaatsen, klik je op de knop ‘Comment’.

Wanneer je een reactie plaatst bij een nieuwsartikel van LinkedIn Today, verschijnt deze ook in het statusoverzicht van jouw LinkedIn connecties. Ook hier kunnen connecties reageren of de statusupdate voorzien van een waardering (‘Like’) wat het virale effect van nieuwsartikelen vergroot.