17-02-2013 / Ayman van Bregt

Twitter heeft in samenwerking met Compete onderzoek gedaan naar de manier waarop Twitter mobiel wordt gebruikt door Twitter-gebruikers. Eerder publiceerde Twitter in samenwerking met Compete het onderzoek ‘Ambassadeurs van merken op Twitter retweeten meer‘. Oorspronkelijk is Twitter ontwikkeld voor mobiel gebruik. De beperking van 140 tekens is te vergelijken met mobiele diensten zoals SMS. Twitter is bedacht om iedereen op iedere plek iets te kunnen laten lezen, schrijven en delen in de vorm van tweets. Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de 200 miljoen actieve Twitter-gebruikers, minimaal 1 keer per maand inlogt met een mobiel apparaat (smartphone of tablet). Centraal thema van het onderzoek was om te ontdekken of mobiele Twitter-gebruikers dit anders doen dan personen die dit via een computer doen.

Mobiel gebruik Twitter heeft de voorkeur voor Twitter-gebruikers

De belangrijkste verschillen in het gebruik van Twitter via een mobiel platform ten op zichte van een pc-platform is opgesomd in de afbeelding bovenaan dit artikel. De hoofdconclusie is dat mensen die primair Twitter via een mobiel platform gebruiken significant meer betrokken zijn bij het platform en de activiteiten (reageren op Tweets en het volgen van merken op Twitter). De vijf belangrijkste inzichten voor merken en organisaties op Twitter om beter aansluiting te vinden met deze groep mobiele Twitter-gebruikers zijn hieronder op een rij gezet:

  • Mobiele Twitter-gebruikers gebruiken Twitter meer dan gemiddeld
    Mobiele Twitter-gebruikers zijn 86% meer op Twitter aanwezig gedurende de dag ten opzichte van reguliere Twitter-gebruikers.

Mobiel gebruik van Twitter op smartphones en tablets

  • Mobiele Twitter-gebruikers zijn jonger
    Uit het onderzoek van Compete komt naar voren dat Twitter-gebruikers in de leeftijdscategorie 18 – 34 jaar 52% meer gebruik maken van het mobiele platform.
  • Mobiele Twitter-gebruikers gebruiken Twitter gedurende de gehele dag
    Twitter past in de dagelijkse routine van veel mobiele gebruikers. De groep mobiele gebruikers gebruikt Twitter 160% vaker onder werktijd. Daarnaast blijkt dat Twitter 169% meer gebruikt wordt bij het winkelen ten opzichte van reguliere Twitter-gebruikers met een smartphone.
  • Mobiele Twitter-gebruikers zijn meer betrokken bij tweets
    Niet alleen maken mobiele Twitter-gebruikers meer gebruik van Twitter bij het lezen van berichten, ze schrijven en reageren ook meer op tweets. Er worden door mobiele gebruikers 57% meer tweets geplaatst, 63% vaker op links geklikt, 78% meer retweets gedaan en 85% meer tweets als favoriet gekenmerkt.

Hoe mobiele gebruikers interacteren met tweets

  • Mobiele Twitter-gebruikers zijn meer betrokken bij merken 
    Mobiele gebruikers volgen gemiddeld 11 of meer merken op Twitter, ten opzichte van de gemiddeld 5 merken die reguliere Twitter-gebruikers volgen.

 

Conclusie Twitter onderzoek mobiel gebruik

Door het gebruik van mobiele platformen ontstaan nieuwe kansen voor merken. Gebruikers die mobiel als voorkeur hebben maken sneller contact met andere Twitter-gebruikers en merken. Merken en bedrijven kunnen zo sneller een groter bereik opbouwen en gesprekken initiëren.