13-05-2019 / Martijn Baten
Tijdens de jaarlijkse F8-ontwikkelaarsconferentie werd aangekondigd dat Facebook een nieuw design krijgt. Zowel de website als app krijgen een make-over waarbij de nadruk op evenementen en groepen komt te liggen. In plaats van Facebook opnieuw bij te werken, wordt er met een volledig redesign gefocust op wat Facebook op dit moment wil zijn.

Nieuw design voor Facebook

De herkenbare blauwe balk op Facebook gaat verdwijnen. Volgens Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, is dit de grootste uiterlijke verandering aan de app en aan de website in vijf jaar tijd. In het nieuwe design zal de kleur blauw straks nog maar weinig terugkomen. Het uiterlijk zal voornamelijk wit zijn. De veranderingen op de app zullen binnenkort al voor gebruikers te zien zijn, die aan de website volgen later dit jaar.

Nieuw design voor Facebook

 

In de nieuwe vormgeving wordt de nadruk gelegd op Facebook groepen en evenementen, om de beleving voor gebruikers van deze functies te optimaliseren. Zowel groepen als evenementen zijn twee veel gebruikte functies van het online sociale netwerk. De nieuwe aanpassingen moet het voor gebruikers gemakkelijker maken om elkaar berichten te sturen en nieuws te delen met leden van besloten groepen. De veranderingen zullen leiden tot een “betrouwbaarder platform”, zegt Mark Zuckerberg in gesprek met The New York Times.

Functioneel gezien betekent het redesign dat Facebook groepen op een nieuw tabblad in het midden van de gebruikersinterface wordt geplaatst. Dit geldt voor zowel de website als de app van Facebook en er worden suggesties gedaan om deel te nemen aan het gebruik van nieuwe functionaliteiten. “Overal waar vrienden zijn, moeten groepen zijn”, zegt Fiji Simo, hoofd van de Facebook-app.

Marketplace groepen is misschien wel de Facebook-functie met de meeste potentie. Slechts anderhalf jaar na de lancering had Facebook Marketplace 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Binnenkort is het mogelijk om Marketplace-items te verzenden en om betalingen rechtstreeks via de app te verzorgen. Facebook gaat zich in 2019 in toenemende mate toeleggen op het verkopen van producten en wordt daarmee een concurrent voor e-commerce diensten zoals Shopify.

Daarnaast wordt ook een nieuw tabblad events toegevoegd, zodat gebruikers kunnen zien wat er in hun omgeving plaatsvindt, aanbevelingen krijgen, lokale bedrijven ontdekkken en met vrienden eenvoudig plannen kunnen maken om gezamenlijk activiteiten te ondernemen.

“Privacy is de toekomst”

Privacy is het onderwerp waar Zuckerberg de jaarlijkse F8-ontwikkelaarsconferentie mee begon. Volgens de CEO van Facebook is privacy de toekomst. De reputatie is naar eigen zeggen niet sterk op dit gebied, maar Zuckerberg is van plan dit zorgvuldig te doen en wil een nieuw hoofdstuk starten voor het bedrijf.

Eerder dit jaar publiceerde Zuckerberg een visiestuk waarin hij aangaf zijn bedrijf te willen heroriënteren rond het thema privacy. Hij heeft toen ook al aangegeven dat Messenger en Instagram, direct in navolging van WhatsApp end-to-end-encryptie krijgen. Dit betekent dat alleen de zender en ontvanger de berichten kunnen lezen en niet Facebook of de overheid kunnen meelezen.  

Een samenvatting van de presentatie van Mark Zuckerberg tijdens de ontwikkelaarsconferentie is hieronder te bekijken:

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.