23-03-2012 / Martijn Baten

B2B Marketing Barometer 2012

Organisaties die aan B2B maketing doen, zetten in toenemende mate social media in. Uit de B2B-marketingbarometer 2012, een onderzoek van spotONvision en TNS NIPO, blijkt dat in 2011 zo’n 58 procent van de organisaties, social media voor zakelijke marketing hebben ingezet tegen 40 procent een jaar eerder. Echter een strategische inzet blijft bij veel organisaties nog achter.

Social Media blijft bij uitproberen

Veel Nederlandse organisaties bevinden zich nog in een testfase met social media. Het blijft vooralsnog veelal bij uitproberen: slechts 18 procent geeft aan een doordachte strategie te hebben met de inzet van social media. 44 procent past social media toe om ervaringen op te doen. Social media wordt verder voornamelijk ingezet voor meer betrokkenheid van klanten (71 procent), online exposure (47 procent) en om te horen wat er speelt in de markt en het vakgebied (47 procent). Social media wordt ook ingezet voor branding (41 procent) en het genereren van leads (24 procent)

Waarom er door B2B Marketeers voor social media wordt gekozen

Redenen om geen gebruik te maken van social media

Het belangrijkste argument om geen gebruik te maken van social media dat wordt aangevoerd is dat het niet relevant is voor bedrijven met een zakelijke doelgroep. Ook geeft 15 procent aan geen interesse te hebben of de meerwaarde van social media niet te zien en daarom het links te laten liggen. Wat opvalt is ook dat 12 procent aangeeft zich nog niet te hebben verdiept in social media en hier ook niet bekend mee te zijn.

Reden om niet aan de slag te gaan met B2B Marketing

Kanaalkeuze

Uit de B2B-marketing barometer blijkt dat LinkedIn, Twitter en Facebook/Hyves de meest ingezette kanalen zijn voor B2B marketing. Het meest gebruikte kanaal is LinkedIn (82 procent). 18 procent van de Nederlandse organisaties is hier nog niet mee aan de slag. LinkedIn wordt gevolgd door Twitter (66 procent) en Facebook/Hyves (48 procent).

B2B Marketing Social Media Kanalen

Social media resultaten meten

Nauwelijks één op de vijf meet het effect van hun inspanningen op social media blijkt uit het onderzoek. Een veel grotere groep (41 procent) meet niet zozeer het effect, maar stelt wel op gestructureerde wijze vast hoe er in social media over hun bedrijf wordt gesproken. Het gaat hierbij om het structureel monitoren van conversaties via social media middels hulpmiddelen als Hootsuite.

Aan de slag met social media voor B2B doeleinden

Logo van Facebook VragenDe Nederlandse Social Media Academie wil organisaties helpen en ondersteunen met het zakelijk inzetten van social media. Hiervoor biedt de NSMA ebooks en maatwerk trainingen/workshops aan. De NSMA is nieuwsgierig naar welke behoeftes Nederlandse organisaties hebben op dit vlak. Via onze Facebook bedrijfspagina kun je middels een poll aangeven waar je organisatie op dit moment de meeste behoefte aan heeft. Je kunt deze hier vinden.