21-03-2012 / Ayman van Bregt

Onderzoekers van Microsoft en Carnegie Mellon University deden onderzoek naar de geloofwaardigheid van tweets en wat je kunt doen om je reputatie op Twitter te verbeteren.
Aan de hand van het onderzoek (‘Tweeting is believing‘) zijn een aantal factoren benoemd die bijdragen aan een hogere geloofwaardigheid van de berichten die je deelt op Twitter.

  • Zorg voor een groeiend aantal volgers;
  • Zorg dat mensen je berichten gaan delen (retweeten);
  • Deel url’s in je tweets;
  • Zorg voor een verzorgde bio met een profielfoto.

 

Resultaten onderzoek ‘Tweeting is believing’

De onderzoekers van Microsoft en Carnegie Mellon University onderzochten meer dan 250 Twitter-gebruikers  om de factoren te achterhalen die van invloed zijn op de geloofwaardigheid van tweets. Deze factoren werden gescoord op een schaal van 1 (weinig invloed) tot 5 (hoge invloed).

De top 10 factoren die bijdragen aan de geloofwaardigheid van een tweet met de gemiddelde score zijn:

  1. Tweet is gedeeld door iemand die je vertrouwd (retweet) – 4.08
  2. De auteur van de tweet is een deskundige op het onderwerp – 4.04
  3. Je volgt het Twitter-account van de tweets die je leest – 4.00
  4. De tweet heeft een url waar je op geklikt hebt – 3.93
  5. De auteur is iemand waar je eerder van hebt gehoord – 3.93
  6. Het Twitter-account is door Twitter voorzien van een ‘verified’ symbool – 3.92
  7. De auteur tweet vaker over dit onderwerp – 3.74
  8. De auteur tweet vaker vergelijkbare inhoud over dit onderwerp – 3.71
  9. De auteur zijn/haar profielfoto is een persoonlijke foto – 3.70
  10. De auteur wordt vaak genoemd en/of gedeeld (retweet) – 3.69

Wil je meer weten over het onderzoek? Lees dan het volledige rapport.

Jouw Twitter-profiel en tweets verbeteren

Eerder verschenen op onze NSMA-website de volgende artikelen die je kunnen helpen om effectiever gebruik te maken van Twitter: